آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۵

چکیده

مطبوعات محلی ایران، به دلیل نداشتن راهبرد مدیریت کیفیت محتوا و پایین آمدن شمارگان، درخطر تعطیلی قرار دارند. هدف این مطالعه، ارائه راهبردهای مدیریت کیفیت محتوا در روزنامه های محلی ایران است. با توجه به هدف و ماهیت، این پژوهش از نظر روش، یک پژوهش کیفی است. روش تحقیق داده بنیاد و جامعه آماری، شامل صاحب نظران حیطه رسانه، روزنامه نگاری و مدیریت کیفیت محتوا است. حجم نمونه، تا اشباع داده ها 12 نفر تعیین شده است. بعد از جمع آوری اطلاعات، کدگذاری سه مرحله ای باز، محوری و انتخابی انجام و داده ها، با نرم افزار MAXQDA ، تحلیل شد. نتایج نشان داد، شرایط زمینه ای (سیاست های حمایتی دولت)، شرایط علّی (گرافیک و صفحه بندی)، پدیده محوری (ترجیح دادن نشریه های مستند و مکتوب)، شرایط مداخله گر (رپرتاژآگهی، به عنوان درآمد) به راهبردها واقدام هایی مانند دوره های آموزشی، پشتیبانی مسائل مالی و توجه به مسائل محلی نیاز دارد تا به پیامدهایی چون تولید محتوا و جذب مخاطب منجر شود. جذب مخاطب، می تواند به کسب درآمد نشریه های محلی کمک کند، هرچند حمایت مالی دولت نیز، در این راهبرد واجد اهمیت است. در این راهبرد، به مسائل محلی در تولید محتوا، با در نظر گرفتن عوامل مداخله گر و زمینه ای، توجه شده است.

Content quality management strategies in local Iranian newspapers

Iran's local press is in danger of being shut down due to the lack of content quality management strategy and declining circulation. The purpose of this study is to present content quality management strategies in local Iranian newspapers. Based on the purpose and nature, this research work is a qualitative in terms of method. The research method is data based, and the statistical community, includes experts in the field of media, journalism and content quality management. The sample size, consists of 12 people and up to the data saturation. After collecting the data, three-stages of open, axial and selective coding were carried out and the data was analyzed by MAXQDA software. The results showed that background conditions (government supportive policies), causal conditions (graphics and layout), central factor (preferring well documented and printed newspapers), intervening conditions (commercials, as income source) to strategies and actions such as training courses, financial support and paying attention to local issues are needed to lead to results such as content production and audience attraction. Attracting the audience can help local publications earn money, although government financial support is also important in this strategy. In this strategy, taking into account the intervening and contextual factors, attention has been paid to local issues in content production.

تبلیغات