آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۲

چکیده

امروزه، اشخاص مشهور در رسانه ها می توانند تصویر، فیلم و نام خود را برای تبلیغ، در اختیار عرضه کنندگان کالاها و خدمات بگذارند و مابه ازای مالی دریافت کنند؛ بدین طریق از شهرت رسانه ای خود همچون یک کالای باارزش بهره برداری تجاری کنند. در حقوق کشورهای مختلف، اختیار بهره برداری از شهرت برای اشخاص، یک " حق" برای آنها شناسایی شده است؛ با این حال درباره ماهیت حقوقی آن اتفاق نظر وجود ندارد. گروهی این حق را، یک حق مالی صرف در نظر می گیرند و بر کالاشدگی شهرت، در جامعه امروز صحه می گذارند و گروهی دیگر آن را، در زمره یکی از حقوق مربوط به شخصیت در نظر می گیرند و از نگاه مالی به شهرت پرهیز می کنند. در این صورت، پرسش این است که در دوگانه حقوق مالکیت حقوق شخصیت، این حق را باید در کدام یک جایابی کرد؟ فرضیه نوشتار پیش رو، بر این واقعیت مبتنی است که نه می توان در وابستگی شهرت به شخصیت و هویت شخص تردید کرد و نه می توان کارکرد مالی آن را در جامعه امروز انکار کرد. در نتیجه، باید با لحاظ هر دو مؤلفه، آثار مالی حق را، با در نظر گرفتن اقتضائات مربوط به حقوق شخصیت تنظیم کرد.

Legal analysis of commodification of Fame

Nowadays, famous persons of media world, can give their picture, video footage and name to goods and services providers for advertising and receive financial reward in return and by doing so, they use their media reputation as a valuable commodity. In the legal systems of different countries, the right to use famousness by individuals, is recognized as a "right", although, there is no consensus about its legality. Some, considers this right as a mere financial right and acknowledges the commodification of fame in today's society, and others considers it as one of the rights related to personality and do not look at it from financial perspective. In this case, the question is, in which of the dichotomy of property - personal rights, should this right be placed? The hypothesis of this paper is based on the fact that one can’t raise any doubts on the dependence of fame on a person's personality and identity, nor deny its financial function in today's society. Therefore, the financial components of the right, should be adjusted with regard to both components, taking into account the requirements related to personality rights.

تبلیغات