آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۲

چکیده

تلویزیون و شبکه های ملی و فراملی، می کوشند با متقاعد کردن مردم جهت همسویی فکری با خود، در جذب مخاطب و تغییر افکار عمومی، به ویژه در کشورهای جهان سوم تأثیرگذار باشند. کشورهای پیشرفته از رسانه ها، به عنوان ابزاری برای در دست گرفتن اذهان عمومی استفاده، و تلاش می کنند با برنامه های خود آن ها را همراهی کنند. این موضوع در کشور ما نیز صدق می کند. در سال های اخیر شبکه های خارجی توانسته اند به سرعت میان افراد جامعه نفوذ و جایگاه مناسبی برای خود پیدا کنند. اما این اثرگذاری و ایجاد تغییر و تأثیر همه جانبه بر ذهنیت افکار عمومی، زمانی می تواند کارا باشد که مخاطبان درک درستی از شیوه های پیام رسانی مؤثر داشته باشند. مقاله حاضر، با هدف ارائه الگو، به تعیین مفاهیم کلیدی در ادبیات نظری حوزه رسانه، به منزله دانش زمینه ای، و نیز به تحلیل پوشش اخبار ایران در شبکه های تلویزیونی بی بی سی ورلد و سی ان ان اینترنشنال به مثابه شاخص فعالیت های رسانه ای در غرب می پردازد. این پژوهش، با استفاده از روش اسنادی انجام شده و بازه زمانی آن از خرداد تا آذر سال 1398 است و بر نظریه های چارچوب سازی، برجسته سازی، مدل دروازه بانی و مدل مرکز پیرامون متمرکز شده و با تلفیقی از این نظریه ها، زیرمقوله هایی را که در مضمون آن ها وجود داشت، استخراج کرده و سپس کدهای محوری انتخاب شد. درنهایت، ضمن بررسی ادبیات نظری رسانه و خبر، بر اساس پنج اصل کلیدی که هر کدام طیف وسیعی از مفاهیم (کدها) را در بر می گیرند، مدل مناسب برای پوشش اخبار ایران در شبکه پرس تی وی ترسیم شد.    

Providing a model for news coverage in Press TV network: study of media theory literature and the approach of BBC World and CNN International networks towards Iranian news

National and transnational television networks, especially in third world countries, try to be attractive to their audiences and change the public opinion by convincing people to follow their line of thinking. Developed countries use the media as a tool to manipulate people’s way of thinking, and try to accompany them by their programs. This is also true in Islamic Republic of Iran. In recent years, foreign networks have rushed to penetrate Iranian society and find an appropriate place for themselves among Iranian people. But such influence and transformation mindset of public opinion, can be effective when the audience has a correct understanding of effective messaging methods. The present article, with the aim of providing a model, determines the key concepts in the theoretical literature of the media field, as background knowledge, and also analyzes the coverage of Iranian news on BBC World and CNN International television channels as an indicator of media activities in the West. This research was conducted using the documentary method and its time frame is from June to December 2018 and it is focused on the theories of framing, highlighting, gatekeeper model and center-periphery model and by using a combination of these theories, the subcategories within their content were extracted and then the core codes were selected. Finally, while examining the theoretical literature of media and news, based on five key principles, each of which includes a wide range of concepts (codes), a suitable model was drawn for covering Iranian news on the Press TV network.

تبلیغات