پژوهشی ناکام درباره ملارجبعلی تبریزی: بررسی مقاله تحلیل و نقد بُعد هستی شناسی و معناشناسی الهیاتِ تنزیهیِ حکیم تبریزی بر مبنای حکمت صدرایی
آرشیو
چکیده
در اصفهان عصر صفوی فلسفه رشد و نمو خوبی داشته است. در آن زمان با سه مدرسه فلسفی متفاوت روبه رو هستیم. مدرسه میرداماد، مدرسه ملاصدرا و مدرسه ملارجبعلی تبریزی. مدرسه تبریزی در بیشتر مسائل همچون اشتراک معنوی و لفظی وجود، حرکت جوهری، وجود ذهنی، تجدد امثال و... با دو مدرسه دیگر تفاوت های بنیادین دارد. یکی از این تفاوت ها «الهیات سلبی» است که در مدرسه تبریزی مورد قبول و در دو مدرسه دیگر مردود است. موضوع اصلی این نوشتار بررسی مقاله «تحلیل و نقد بُعد هستی شناسی و معناشناسی الهیاتِ تنزیهیِ حکیم تبریزی بر مبنای حکمت صدرایی» است. نتیجه اجمالی که این مقاله گرفته است این است که پژوهش چه در انتخاب موضوع و چه در نقل و نقد اقوال ناکام است.An Unfinished Research about Mullā Rajabalī Tabrīzī (Examining the analysis and criticism of the ontology and semantics of Hakim Tabrizī's apophatic theology based on Ṣadrā’s philosophy)
n Isfahan, during the Safavid era, philosophy had a good growth and development. At that time, we are facing three different philosophical schools. Mīrdāmād School, Mullā Ṣadrā School and Mullā Rajabalī Tabrīzī School. The Tabrīzī school has fundamental differences from the other two schools in most issues such as the monotony or homonymity of existence, Substantial motion, mental existence, etc. One of these differences is "negative theology" which is accepted in the Tabrīzī school and rejected in the other two schools. The main topic of this article is the review of the article "Analysis and criticism of the ontology and semantics of apophatic theology of Hakim Tabrīzī based on Ṣadrā's philosophy. The general conclusion of this article is that the research fails both in choosing the topic and in quoting and criticizing the sayings.