آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۶

چکیده

امروزه، تیم ها نقش چشمگیری در موفقیت سازمان ها و دستیابی به مزیت رقابتی ایفا می کنند. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر پاداش اجتماعی بر تسهیم دانش و فرهنگ مشارکت تیمی می پردازد. این پژوهش از نظر هدفْ کاربردی و از نظر روش پژوهشْ توصیفی- همبستگی است. پاداش اجتماعی به منزله متغیر مستقل، تسهیم دانش و فرهنگ مشارکتی به منزله متغیر های وابسته، و تعهد عاطفی نسبت به تیم به منزله متغیر میانجی درنظر گرفته شد. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از تیم های کنترل کیفیتِ شرکت های تولید کننده قطعات خودرو در استان مازندران. برای جمع آوری داده ها از نمونه در دسترس استفاده شد. در مجموع، 210 پرسشنامه بین اعضای نمونه توزیع شد. برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. پایایی پرسشنامه هم با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ۸۳ / ۰ محاسبه شد. یافته های پژوهش نشان داد پاداش اجتماعی در تعهد عاطفی اعضا نسبت به تیم تأثیر مثبتی دارد. تعهد عاطفی تیمی هم در فرهنگ مشارکت تیمی و تسهیم دانش بین اعضای تیم تأثیر مثبت و معنادار دارد.

تبلیغات