این پژوهش کیفیت زندگی کاری کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 9را با الهام از رویکرد های مختلفی به ویژه رویکرد عاملیتی، کانینگهام وابرال و والتون مورد بررسی قرارداده است. جامعه آماری تمامی اساتید وکارکنان دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه9 کشور می باشند که در سال تحصیلی 92-91 شاغل می باشند. از این تعداد 352 نفر بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه تعیین شده اند. این پژوهش به تبیین و توصیف وضعیت کیفیت زندگی کاری اساتید و کارکنان پرداخته واز نوع توصیفی– تبیینی است. برای تحلیل داده ها از آزمون های آماری استنباطی مانند خی دو و کروسکال و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. نتایج حاصله نشان می دهد که میزان نشاط، میزان امنیت شغلی و رضایت از زندگی رابطه معنا داری با کیفیت زندگی کاری دارند.