هدف از پژوهش حاضر برنامه ریزی استراتژیک دوره های مهارتی ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با مطالعه موردی در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای در شهرستان سمنان بر اساس چهارچوب جامع تدوین استراتژی با استفاده از الگوی تجزیه و تحلیل SWOTو تصمیم گیری بر اساس مدلQSPM می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-تحلیلی می باشد. در این پژوهش اطلاعات از طریق پرسشنامه از 24 نفر به عنوان خبرگان جمع آوری گردید. پس از نشست ها و بهره گیری از کمک و نظر خبرگان، پاسخ های لازم تهیه و در گزاره های استراتژیک سازمان گنجانده شد .بر این اساس و با توجه به فلسفه مدیریتی و ارکان استراتژی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در کلیات فرآیند برنامه ریزی استراتژیک با استفاده از روش تحلیل ماتریس SWOT به ارزیابی نقاط ضعف و قوت (درون سازمانی) و فرصت ها و تهدید ها (برون سازمانی) پرداخته شد سپس از نظر درجه اهمیت و اولویت رتبه بندی صورت گرفت و نهایتاً با روش QSPM استراتژی های برتر معرفی گردید. نتایج نشان داد سه راهبرد سازمانی شامل، استراتژی بازنگری استانداردهای آموزش مهارتی به منظور بهبود آموزش های مهارتی کاربردی و استراتژی مشارکت با دانشگاه ها و نهادهای آموزشی در اجرای دوره های مهارتی به منظور رضایت تأمین کنندگان آموزش حرفه ای و افزایش سطح مهارت در جامعه و تغییر جهت دانشگاه ها به سمت آموزش های مهارت محور با هدف تولید علم و فناوری از طریق انجام پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای دارای اهمیت می باشد.