آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۰

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی تأثیر متغیرهای انطباق آمیخته بازاریابی و بازار گرایی صادرات بر عملکرد صادراتی در شهر تهران پرداخته است. مطالعه حاضر دو هدف اصلی را دنبال می کند؛ نخست بررسی می کند که استراتژی های انطباق آمیخته بازاریابی و بازارگرایی چه تأثیری بر عملکرد صادراتی می گذارند و دوم، به بررسی نقش بازار گرایی در صادرات به دلیل وجود نتایج ضدونقیض مطالعات گذشته می پردازد. برای آزمایش فرضیه های تحقیق، 311 شرکت صادراتی برای نمونه انتخاب شد؛ سپس به کمک نرم افزار Smart PLS و با استفاده از روش معادلات ساختاری واریانس محور، داده های گردآوری شده تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان می دهد شرکت های صادراتی در محیط های آشفته و بازارهای رقابتی نزدیک، از جنبه روانی برنامه آمیخته بازاریابی خود را با نیازهای مربوط به بازارهای خارجی بهتر انطباق می دهند. بازار گرایی صادرات، تأثیر مثبت و انطباق آمیخته برنامه بازاریابی تأثیر منفی بر عملکرد صادراتی شرکت ها دارند؛ ضمن اینکه بازار گرایی رابطه بین دو متغیر انطباق آمیخته بازاریابی و عملکرد صادراتی را تعدیل کرده و در تصمیم گیری های استراتژیک شرکت های صادراتی، نقش حمایت گرایانه دارد.

تبلیغات