این پژوهش با هدف بررسی و مقایسة وفاداری مشتریان مجموعههای ورزشی دولتی و خصوصی شهر تهران با روش توصیفی و از نوع پیمایشی و به شکل میدانی انجام گرفت. جامعة آماری، مشتریان مجموعههای ورزشی شهر تهران با حداقل شش ماه سابقة فعالیت ورزشی بودند که براساس نمونهگیری خوشهای از بین مناطق 22گانة شهر تهران، 4 منطقه بهصورت تصادفی انتخاب شدند و بعد از شناسایی مجموعههای ورزشی دولتی و خصوصی مناطق منتخب، 10 باشگاه دولتی و 10 باشگاه خصوصی انتخاب و از هر باشگاه 20 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شدند. از 400 پرسشنامة توزیعی، بعد از جدا کردن پرسشنامههای مخدوش، 386 پرسشنامه قابل استفاده بود. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامة محققساخته با اعتبار 88/0 استفاده شد. اطلاعات با استفاده از آزمون مستقل و تحلیل عاملی تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد از دیدگاه مشتریان، بین دقت در انتخاب برند، هزینة تغییر، رضایتمندی و وفاداری تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0 P>)، ولی تفاوت بین کیفیت خدمات در باشگاههای ورزشی دولتی و خصوصی معنادار بود (05/0 P<). باتوجه به نتایج پژوهش میتوان گفت از دید مشتریان ارائة کیفیت خدمات مطلوب بهعنوان یکی از مؤلفههای وفاداری، اهمیت بیشتری نسبت به دیگر مؤلفهها دارد.