آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۲

چکیده

مقدمه: دانشجویان پرستاری یکی از نیروهای بالقوه تضمین کننده ارتقای سلامت جامعه هستند و از این رو تشخیص متغیرهای پیش بینی کننده خلاقیت و اشتیاق در تحصیل آنان بسیار حائز اهمیت است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خودآگاهی هیجانی و حمایت محیطی با خلاقیت هیجانی و اشتیاق تحصیلی در دانشجویان پرستاری انجام شد. روش ها: پژوهش حاضر همبستگی از نوع کانونی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازبود و نمونه پژوهش شامل 145 نفر از جامعه مذکور بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های خودآگاهی هیجانی گرنت و همکاران(2002)، حمایت محیطی لنت و همکاران (2005)، خلاقیت هیجانی آوریل و توماس نولز (1991) و اشتیاق تحصیلی فردریک و همکاران (2004)، استفاده شد. برای تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون و همبستگی کانونی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که که بین خودآگاهی هیجانی و حمایت محیطی (مجموعه اول) با خلاقیت هیجانی و اشتیاق تحصیلی (مجموعه دوم) در دانشجویان پرستاری همبستگی کانونی معنادار وجود دارد(684/0=r) و نیز قویترین رابطه بین خودآگاهی هیجانی از متغیرهای مستقل (912/0=b) و خلاقیت هیجانی از متغیرهای وابسته (980/0=b) می باشد. نتیجه گیری: در کل می توان با آموزش فنون خودآگاهی هیجانی و ایجاد محیط تحصیلی و خانوادگی مناسب و حمایتگر، به بالندگی خلاقیت هیجانی و افزایش اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری کمک کرد و از این طریق در نظام سلامت و درمان جامعه تحول قابل توجه ایجاد نمود. 

The Relationship Between Emotional Self-Awareness and Environmental Supports with Emotional Creativity and Academic Enthusiasm in Nursing Students

Introduction: Nursing students are one of the potential forces ensure community health promotion and Hence the detection of predictive variables Creativity and enthusiasm are very important in their education. Accordingly, the purpose of this study was to investigate the relationship between emotional self-awareness and environmental support with creativity excitement and academic enthusiasm were among nursing students. Methods: The study was designing as Canonical Correlatiois. Society statistical population included all nursing students of Ahvaz Islamic Azad University and samples The research consisted of 145 people who were  randomly sample selected were selected. Grant and emotional self-awareness questionnaires were used to collect data Associates (2002), Environmental Protection Lent et al. (2005), April Emotional Creativity And Thomas Knolls (1991) and the academic enthusiasm of Frederic et al. (2004) Became For data analysis, Pearson correlation and Canonical Correlatiois used. Results: The results showed that between emotional self-awareness and support an environment (first set) with emotional creativity and academic eagerness (second set) in nursing students has a meaningful relationship and the amount of Canonical Correlation (r=0/684). Also the strongest relationship is between the emotional self-awareness of the variables independent (b=0/912) and emotional creativity of the variables dependent (b=0/980). Conclusion: In general, it is possible to teach emotional self-awareness techniques and create a suitable and supportive educational and family environment. It helped to foster emotional creativity and increase the academic enthusiasm of nursing students and in this way, he made a significant change in the health and treatment system of the society.
emotional self-awareness , environmental support , emotional creativity , academic well-being , nursing students,

تبلیغات