آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

عیلرغم بیش از یک قرن سابفه شروع تحزب در کشور و تاکید بر آراء عمومی و عقاید جمعی، هنوز در کشور شاهد وجود احزاب به آن معنای ولقعی آن نیستیم. پژوهش حاضر با هدف ارائه بررسی علل ناکارآمدی احزاب سیاسی- اجتماعی در ایران پس از انقلاب اسلامی، باکمک روش تحلیل مضمون انجام شد. این پژوهش براساس هدف، کاربردی و به لحاظ روش، کیفی ودارای رویکرداستقرایی بود. به منظورتجزیه وتحلیل داده های حاصل ازمصاحبه های نیمه ساختاریافته، ازروش تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه آماری موردمطالعه، شامل14نفراز افراد مطلع حوزه جامعه شناسی سیاسی و علوم سیاسی و نیز متون مناسب جهت استخراج شاخص ها وادبیات نظری بودند. دراین پژوهش، برای انتخاب نمونه ها، از رویکرد گلوله برفی و به عنوان استانداردی برای پایان نمونه گیری، از روش اشباع مضامین استفاده شد. مضامین با استفاده از ۲ منبع ادبیات نظری و مصاحبه نیمه ساختار یافته احصاء شد. نتیجه تحلیل داده های کیفی، شناسایی60 کدمفهومی، 18 مضمون پایه و2 مضمون سازمان دهنده شامل«عوامل اجتماعی» و «عوامل فرهنگی» بود که در قالب یک مدل ارائه شدند

Causes of inefficiency of socio-political parties in Iran after the Islamic Revolution based on social and cultural factors: A qualitative study based on thematic analysis

Despite more than a century since the beginning of partisanship in the country and the emphasis on public opinion and collective opinions, we still do not see the existence of parties in the true sense of the word in the country. The aim of this study was to investigate the causes of the inefficiency of socio-political parties in Iran after the Islamic Revolution, using the thematic analysis method. This research was applied based on purpose and in terms of method, and quality, and had a descriptive approach. The thematic analysis method was used to analyze the data obtained from semi-structured interviews. The statistical population of the study included 14 knowledgeable people in the field of political sociology and political science as well as appropriate texts for extracting indicators and theoretical literature. In this study, to select the samples, the snowball approach was used and as a standard for the end of sampling, the theoretical saturation method was used. Themes were obtained using two sources of theoretical literature and semi-structured interview. The result of qualitative data analysis was the identification of 60 concept codes, 18 basic themes, and 2 organizing themes including "Social factors" and "Cultural factors" which were presented in the form of a model

تبلیغات