آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی با کارآفرینی دانشجویان مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان در سال 1400 بود. روش تحقیق: به روش پیمایشی، از نظر زمانی مقطعی و از نوع مطالعات کاربردی است و روش نمونه گیری داوطلبانه و در دسترس می باشد. جامعه آماری را کلیه دانشجویان مهندسی با حجم نمونه ای متشکل از 299 نفر صورت گرفت. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های پارامتریک مانند ضریب همبستگی و رگرسیون استفاده شده است. یافته ها: نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی همبستگی به میزان 0.309 ، بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی و کارآفرینی همبستگی به میزان (0.398)، بین بعد رابطه ای سرمایه اجتماعی و انگیزه کارآفرین همبستگی به میزان (0.487)، بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی و کارآفرینی همبستگی به میزان (0.398) وجود دارد. همچنین تأثیر متغیر میانجی تحولات و تغییرات اجتماعی در رابطه میان سرمایه اجتماعی و کارآفرینی دانشجویان معنادار است (0.839).نتیجه گیری: با تقویت سرمایه اجتماعی می توان به افزایش کارآفرینی آن ها کمک کرد و زمینه رشد و توسعه این سازمان را فراهم ساخت اما باید دور از ذهن نماند که تغییر و تحولات اجتماعی می تواند رابطه بین این دو متغیر را تحت تأثیر قرار دهد.

The Relationship between Social Capital and Entrepreneurship of Engineering Students of Islamic Azad University, Quchan Branch

The purpose of this study was to investigate the relationship between social capital and entrepreneurship of engineering students of Islamic Azad University, Quchan Branch in 1400. Research Method: The survey method is cross-sectional in terms of time and is a type of applied studies and the sampling method is voluntary and available. The statistical population consisted of all engineering students with a sample size of 299 people. Parametric tests such as correlation coefficient and regression were used to analyze the data. Results: showed that there was a correlation between social capital and entrepreneurship of 0.309, a correlation between the cognitive dimension of social capital and entrepreneurship (0.398), a correlation between the relational dimension of social capital and entrepreneurial motivation (0.487), and The cognitive dimension of social capital and entrepreneurship is correlated to (0.398). Also, the effect of the mediating variable of social changes and changes in the relationship between social capital and student entrepreneurship is significant (0.839). Conclusion: By strengthening social capital, we can help increase their entrepreneurship and provide the ground for the growth and development of this organization, but it should not be forgotten that social changes and developments can affect the relationship between 

تبلیغات