آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

زمینه و هدف: وندالیسم دانش آموزی، مسئله اجتماعی به معنای رفتارمخربانه؛ اخلال گرانه و غیرقانونی با هدف ضربه زدن به اموال عمومی و نظم اجتماعی است. هدف اصلی پژوهش مطالعه عوامل مؤثر بر رفتار وندالیسم در بین دانش آموزان است. روش تحقیق: روش پژوهش فرا تحلیل (cma2)؛ جامعه آماری (45 مورد)؛ حجم نمونه 23 پژوهش؛ روش نمونه گیری از نوع تعمدی و غیر احتمالی؛ بازه زمانی 1378 الی 1400 است. یافته ها: نتایج نشان می دهد که در سطح خرد (عوامل خانوادگی: انسجام خانوادگی، حمایت عاطفی خانوادگی، جامعه پذیری در خانواده، پایگاه اقتصادی-اجتماعی، سرمایه فرهنگی)، میانه (عوامل مدرسه ای: تعامل اجتماعی، مشارکت اجتماعی، احساس تعلق اجتماعی، اعتماد اجتماعی، کنترل اجتماعی، سرمایه اجتماعی) و در سطح کلان (عوامل جامعه ای: نارضایتی اجتماعی، محرومیت نسبی، هم نشینی افتراقی، آنومی اجتماعی-سیاسی) بر رفتار وندالیسم دانش آموزان تأثیر معنی داری دارد. نتیجه: درنهایت با اصلاح و مدیریت الگوهای آموزشی مدرسه؛ تقویت ساختار نهاد خانواده و کاهش مشکلات جامعه (فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی) می توان از بروز رفتار وندالیسم جلوگیری کرد. کلیدواژگان: آنومی اجتماعی؛ دانش آموزان؛ هویت قومی؛ وندالیسم.

Student vandalism behaviors in Iran (meta-analysis of research from 1999 to 1399)

Background and purpose: student vandalism, a social problem in the sense of destructive behavior; It is disruptive and illegal with the aim of hitting public property and social order. The main purpose of the research is to study the factors affecting vandalism behavior among students. Research method: meta-analytic research method (cma2); statistical population (45 cases); sample size of 23 studies; Deliberate and non-probability sampling method; The time period is 1378 to 1400. Findings: The results show that at the micro level (family factors: family cohesion, family emotional support, sociability in the family, socio-economic base, cultural capital), medium (school factors: social interaction, social participation, sense of social belonging, social trust, social control, social capital) and at the macro level (societal factors: social dissatisfaction, relative deprivation, differential cohabitation, socio-political anomie) has a significant effect on students' vandalism behavior. Result: Finally, by modifying and managing the educational models of the school; Strengthening the structure of the family institution and reducing the problems of the society (cultural, economic and social) can prevent the occurrence of vandalism. Keywords: social anomie; students; ethnic identity; vandalism

تبلیغات