آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

هدف این پژوهش شناسایی شایستگی های برنامه درسی دوره کارشناسی رشته مهندسی نفت در دانشگاه نسل چهارم است که به روش کیفی، از نوع پدیدارشناسی انجام شده است. جامعه پژوهش، اساتید دانشکده نفت اهواز در سال تحصیلی 1400-1399 بود. حجم نمونه پژوهش به روش هدفمند براساس اشباع نظری تعیین شد و پژوهشگر در نفر پنجم به اشباع اطلاعاتی رسید. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود. داده ها به روش تحلیل محتوا، کدگذاری و تحلیل شد و شایستگی های برنامه درسی رشته کارشناسی مهندسی نفت در قالب 4 درون مایه که از ویژگی های دانشگاه نسل چهارم است، شامل: توانایی انتقال یادگیری در محیط کار، با 4 شایستگی (کاربرد دانش تخصصی درموقعیت های عملی، مهارت در به کارگیری نرم افزارهای تخصصی، مهارت گزارش نویسی پروژه های نفتی و توانایی کسب مهارت در واحدهای صنعتی)؛ بومی سازی با 2 شایستگی (توجه به فرایندهای بومی سازی و توانایی طراحی پروژه های تحصیلی)، نوآوری و خلاقیت با 3 شایستگی (مهارت به روز کردن دانش تخصصی، توسعه مهارت ها بر اساس زمینه های شغلی و توانایی کسب اطلاعات جدید درصنعت نفت) و بین المللی سازی با تمرکز بر شرایط محلی و منطقه ای با 3 شایستگی (توانایی مشارکت در فرایندهای پژوهشی– علمی، توانایی مشارکت در پروژه های صنعتی و مهارت های محاوره ای و تخصصی زبان انگلیسی)، شناسایی شد.

Curriculum Competencies of Bachelor's Degree in Petroleum Engineering with a Fourth Generation University Approach

This study is to identify the competencies of the undergraduate course in Petroleum Engineering at the fourth generation university. A qualitative phenomenological method is used. The research population was the professors of Ahvaz Petroleum College in the academic year 1399-1400.The sample was determined in a purposeful way based on theoretical saturation. The researcher reached information saturation in the fifth person. The data collection tool was a semi-structured in-depth interview. They were coded and analyzed by content analysis method and the competencies of the curriculum of Petroleum Engineering in the form of 4 themes, As a feature of the fourth generation university, including: ability to transfer learning in the workplace, with 4 competencies (application of specialized knowledge in practical situations, skill in using specialized software, to reporting oil projects and in industrial units); Localization with 2 competencies (considering localization processes and the ability to design educational projects), innovation and creativity with 3 competencies (to update specialized knowledge, skills based on job fields and acquire new information in the oil industry) and the internationalization focusing on local and regional conditions with 3 competencies (participate in research-scientific processes, in industrial projects, as well as conversational and specialized English language skills) were identified.

تبلیغات