آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

مقدمه: اضطراب سخنرانی از عوامل مختلفی نشأت می گیرد، دو عامل مهم در این زمینه تعادل عاطفی و هوش اجتماعی با واسطه-گری انتظار پیامد و برانگیختگی هیجانی می تواند باشد. بنابراین این تحقیق با هدف مدل یابی رابطه تعادل عاطفی، هوش اجتماعی و اضطراب سخنرانی با واسطه گری انتظار پیامد و برانگیختگی هیجانی در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روش : این پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان کرمان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای 740 نفر انتخاب شدند و به مقیاس های اضطراب سخنرانی ﭘﺎل (1996)، ت عادل ع اطفی برادبورن (۱۹۶۹) ، هوش اجتماعی سیلورا و همکاران (2001)، انتظار پیامد بنز و ویتون (1997) و برانگیختگی هیجانی گروس و جان (2003) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد مدل تبیین تعادل عاطفی، هوش اجتماعی و اضطراب سخنرانی با میانجی گری انتظار پیامد و برانگیختگی هیجانی در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از برازش قابل قبولی برخوردار است. تعادل عاطفی و هوش اجتماعی بر اضطراب سخنرانی، انتظار پیامد و برانگیختگی هیجانی اثر مستقیم دارند. انتظار پیامد در رابطه بین تعادل عاطفی و هوش اجتماعی با اضطراب سخنرانی نقش واسطه ای ایفا می کند. همچنین برانگیختگی هیجانی در رابطه بین تعادل عاطفی و هوش اجتماعی با اضطراب سخنرانی نقش واسطه ای ایفا می کند. نتیجه گیری: طبق نتایج بدست آمده می توان نتیجه گیری کرد اضطرلب سخنرانی دانشجویان که یکی از شایع ترین اضطراب های اجتماعی در بین دانشجویان می باشد

Modeling the relationship between emotional balance, social intelligence and speech anxiety: The mediating role of outcome expectation and emotional arousal in students

Introduction: Speech anxiety originates from various factors. Two important factors in this field can be emotional balance, social intelligence mediated expectation of outcome and emotional arousal. Therefore, the aim of this study was to model the relationship between emotional balance, social intelligence and speech anxiety through the mediation of outcome expectation and emotional arousal in Farhangian University student teachers. Methods: This was a correlational study of structural equations. The statistical population of the study included all student teachers of Farhangian University of Kerman province in the academic year 1399-1400. 740 people were selected by cluster sampling method and used the scales of speech anxiety Pal (1996), emotional balance Bradborn (1969), social intelligence Silvera at all (2001), outcome expectation Betz & E (1997) and emotional arousal Gross & Jaun (2003). They replied. Pearson correlation test and path analysis were used to analyze the data. Results: The results showed that the model of explaining emotional balance, social intelligence and speech anxiety through mediation of outcome expectation and emotional arousal in Farhangian University student teachers has an acceptable fit. Emotional balance and social intelligence have a direct effect on speech anxiety, outcome expectation, and emotional arousal. Expectation of outcome plays a mediating role in the relationship between emotional balance and social intelligence with speech anxiety. Emotional arousal also mediates the relationship between emotional balance and social intelligence with speech anxiety. Conclusion: According to the results, it can be concluded that students' speech anxiety, which is one of the most common social anxietie

تبلیغات