فراتحلیل انتقادی مطالعات مدرنیته در ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
دهه80 و 90را می توان جهت گیری بخشی از اجتماعات علمی ایران به مطالعات مربوط به مدرنیته ایرانی و همچنین وضعیت جامعه شناسی در ایران دانست و آثار دکتر آزاد ارمکی نمونه ای از این مطالعات،قلمداد می شود.پژوهش حاضر ضمن منضم ساختن مطالعات مربوط به تجربه مدرنیته،در صدد فهم انتقادی آن دست از مطالعاتی است که تبدیل جامعه شناسی به زبان مدرنیته را از طریق تئوری تجربه های مدرنیته دنبال می نمایند.به این منظور داده-های21اثر از آزاد ارمکی، به شیوه اسنادی گردآوری،و با روش فراتحلیل و رویکرد مرور سیستماتیک،مورد تحلیل قرار گرفته اند.پایان بندی انتقادی مقاله؛مسکوت ماندن روابط سیستماتیک میان مدرنیته عام با مدرنیته ایرانی،و همچنین تعلیق روابط ارگانیک میان منطق جامعه شناسی با جامعه شناسی در ایران را نتیجه می گیرد.این امر منجر به قرائتی انشقاق یافته از مدرنیته و جامعه شناسی،در مطالعات یاد شده گردیده است و پروژه علمیِ تبدیلِ جامعه شناسی به زبان مدرنیته را،به سازوکار گفتمانیِ بازتولیدِ نقش آنتیگونیک مدرنیته ایرانی در قبال مدرنیته جهانی بدل کرده است و هزینه های غیریت سازیِ مدرنیته ایرانی برای مدرنیته جهانی را استمرار بخشیده است.Critical meta-analysis of modernity studies in Iran
80 s and 90 s can be considered to be a part of iranian academic communities to studies related to iranian modernity as well as the state of sociology in iran. D. Azad has tried to provides the possibility of establishing a preferable analytical system of Iranian modernity and sociology as the language of modernity. This paper attempts to analyse their studies in order to critically understand the studies of modernity and sociology. for this purpose, 21 effects of Azad including 11 books, and 10 articles were collected by documents collection, and were analyzed with systematic review method. The critical end of the paper is the closure of systematic relations between the Poesis of modernity with the Iranian modernity, and also the suspension of organic relations between sociological and sociological logic with sociology in Iran. this has led to the interrupted readings of modernity and sociology in the aforementioned studies, and the Azad stdies are incomplete and reproduced the present situation. in spite of his its intelligent scientific project