نقش ارتباطات ورزشی در توسعه صنعت گردشگری ورزشی با نقش میانجی رسانه های اجتماعی در ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش، با هدف نقش ارتباطات ورزشی در توسعه صنعت گردشگری ورزشی، با نقش میانجی رسانه های اجتماعی، در ایران انجام شده است. نمونه های این پژوهش شامل خبرگان و صاحب نظران در بخش های گردشگری، ارتباطات ورزشی و رسانه ها بودند که در مجموع 315 نفر، با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. بازه زمانی پژوهش 1388 تا 1399 است. در راستای انجام پژوهش، به منظور سنجش متغیرهای ارتباطات ورزشی، توسعه صنعت گردشگری ورزشی و رسانه های اجتماعی از پرسشنامه استاندارد استفاده شد و نیز جهت سنجش متغیرهای تولید ناخالص ملی؛ توسعه مالی، ثبات سیاسی، کنترل فساد، اثربخشی دولت، کیفیت نظارتی، حاکمیت قانون، صدا و پاسخگویی، هزینه گردشگری، از بانک داده های جهانی استخراج شد. نتایج تجزیه و تحلیل فرضیه نخست، نشان داد که ارتباطات ورزشی، بر توسعه گردشگری ورزشی، با نقش میانجی رسانه های اجتماعی تأثیر دارد. همچنین نتایج فرضیه دوم، بیانگر این بود که ارتباطات ورزشی، بر توسعه مالی، با نقش میانجی رسانه های اجتماعی تأثیر دارد. در خصوص متغیرهای کنترلی نیز، در فرضیه نخست متغیر هزینه گردشگری بر توسعه گردشگری ورزشی، با نقش میانجی رسانه های اجتماعی تأثیر مستقیمی داشت. در فرضیه دوم، متغیرهای کنترلی ثبات سیاسی، کنترل فساد، اثربخشی دولت، کیفیت نظارتی، حاکمیت قانون، صدا و پاسخگویی تأثیر مستقیمی بر توسعه مالی با نقش میانجی رسانه های اجتماعی داشتند.The Role of Sports Communication in the Development of Sports Tourism Industry with the Mediating Role of Social Media in Iran
This Research has been conducted with the aim of the role of sports communication in the development of sports tourism industry with the mediating role of social media in Iran. The samples of this study included experts in the fields of tourism, sports communication and media, which a total of 315 people were selected by simple random method. The research period is 2020-2009. In order to conduct the research, a standard questionnaire was used to measure the variables of sports communication, development of sports tourism industry and social media. To measure the variables of Gross National Product (GDP), financial development, political stability, corruption control, government effectiveness, regulatory quality, rule of law, voice and accountability, tourism costs, were extracted from the World Data Bank. The results of the analysis of the first hypothesis showed that sports communication has an effect on the development of sports tourism with the mediating role of social media. Also, the results of the second hypothesis also indicated that sports communication has an impact on financial development with the mediating role of social media. Regarding the control variables, in the first hypothesis, the tourism cost variable had a direct effect on the development of sports tourism with the mediating role of social media. In the second hypothesis, the control variables of government effectiveness, regulatory quality, and voice and accountability had a direct impact on financial development with the mediating role of social media.