تدوین و رتبه بندی معیار ارزیابی مجریان تلویزیونی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش، به دنبال بررسی ویژگی های یک مجری تأثیرگذار در تلویزیون و تعیین شاخص های ارزیابی آنها است. بر همین اساس، در تلاش است تا معیاری، جهت ارزیابی مجریان، با استفاده از شاخص های علمی دقیق و نیز سلسله مراتب اهمیت این معیارها تدوین کند. پژوهش از نوع آمیخته کیفی و کمی اکتشافی متوالی و روش آن برای گردآوری و تدوین معیارهای مجری گری تحلیل مضمون، برای رتبه بندی معیارها روش AHP و برای گردآوری داده استفاده از مصاحبه عمیق بوده است. جامعه آماری، نخبگان رسانه، شامل مدیران، برنامه سازان، مجریان و استادان علوم ارتباطات، جامعه شناسی و روان شناسی بوده که جهت کشف و رتبه بندی معیارها، 31 نفر از آنها به شیوه گلوله برفی انتخاب شده اند. یافته ها نشان داد که معیارهای فردی، حرفه ای و محتوایی مجریان، با 60درصد، بیشترین اهمیت را نزد خبرگان دارند و معیارهای ارتباطاتی، روان شناختی، سازمانی، جامعه شناختی و فنی در رتبه های بعدی قرار دارند. شاخصه های پرهیز از تقلید، روابط عمومی، دایره واژگان، هوش بالا، مخاطب شناسی، مدیریت بحران و تشخیص شباهت های گوینده و مجری از دیدگاه خبرگان، مهم ترین ویژگی مجریان حرفه ای هستند. همچنین مجریان، باید مواردی فراتر از آنچه تا امروز در مورد اجرا و رسانه می دانستند، بدانند؛ از ویژگی هایی مثل توانایی مهندسی پیام، شناخت از دنیای تبلیغات و جنگ روانی، شناخت تجهیزات، اصطلاحات فنی، تسلط بر اصول روزنامه نگاری، شناخت دقیق از ابزارهای تحقیق و مسائل دینی مذهبی، سواد رسانه ای، شناخت از جایگاه مجری و رسانه، توانایی مصاحبه گری برخوردار باشند.Compilation and Ranking of Evaluation Criteria for TV Presenters
This research seeks to evaluate the characteristics of an influential TV presenter and determine evaluation indicators. Based on this, it’s trying to develop a criterion for evaluating the presenters, using precise scientific indicators and also the hierarchy of importance of these criteria. The research is a combination of qualitative and quantitative exploratory and its method was to collect and formulate the criteria for implementing thematic analysis, to rank the criteria using AHP (Analytic Hierarchy Process) method, and to collect data using in-depth interviews. The statistical population, media elites, includes managers, programmers, presenters and professors of communication sciences, sociology and psychology, and 31 of them were selected in a snowball method to discover and rank the criteria. The findings showed that the personal, professional and content criteria of presenters, with 60 percent, are the most important, and communication, psychological, organizational, sociological and technical criteria are in the next ranks among experts. The indicators of avoiding imitation, public relations, vocabulary, high intelligence, audience knowledge, crisis management and recognizing the similarities between the speaker and the presenter from the experts' point of view are the most important characteristics for professional presenters. Performers also should know more than what they knew about performance and media. Characteristics such as the ability to engineer messages, knowledge of the world of propaganda and psychological warfare, knowledge of equipment, technical terms, mastery of journalism principles, detailed knowledge of research tools and religious issues, media literacy, knowledge of the position of presenter and media, and interviewing ability.