آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۰

چکیده

رویکردهای نرم تحقیق در عملیات متاثر از پارادایم تفسیری در مسائلی که شامل ذینفعان متعدد با دیدگاه های متفاوت و تضاد منافع می باشند از توانمندی بالایی برای ساختاردهی و به دنبال آن بهبود مسائل برخوردار هستند. این روش ها با تعریف مسئله و مدلسازی مشارکتی به ساختاردهی و بهبود شرایط آشفته اقدام می کنند. در این مطالعه روش شناسی سیستم های نرم به عنوان یکی از معروف ترین روش های تحقیق در عملیات نرم در دو سطح مورد استفاده قرار گرفته است. در ابتدا با استفاده روش شناسی سیستم های نرم فرایندمحور، فرایند دخالت در سیستم ارتقاء شغلی کارکنان یک شرکت فعال در حوزه نفت و گاز طراحی شده است. در ادامه به کمک روش سیستم های نرم محتوامحور نارضایتی کارکنان از این سیستم بر اساس جها ن بینی های متنوع مدیران وکارمندان بررسی شده است. در این مرحله شرایط به منظور بیان آزادانه دیدگاه های افراد در سطوح قدرت متفاوت سازمان فراهم شده است. سپس تعاریف بنیادین و مدل های مربوطه در قالب مدل ایده آل نهایی جمع بندی شده است. در پایان با ایجاد فهم مشترک اقدام توافقی از طریق مذاکره برای کاهش میزان نارضایتی کارکنان از سیستم ارتقاء شغلی پیشنهاد شده است.

Combined Soft System Methodology in Two Levels to Improve Employees’ Promotion System

Soft OR from pluralist paradigm has effective approaches to structure and improve problem situations with different stakeholders’ worldviews and conflict of interests. The approaches, structure and improve messy situations. In this study, we used Soft System Methodology (SSM) as a popular soft approach at two levels. First, we applied Soft System Methodology process (SSMp) to plan the systemic intervention process in the employee promotion System of an oil and gas company. Then, Soft System Methodology content (SSMc) was used to investigate the content of the company's employee promotion system that caused employees’ dissatisfaction. By considering managers’ and employees’ worldviews, three root definitions were made. At this phase, fair condition to present different points of view was applied. So, employees with different organizational power levels expressed their opinions openly. Finally, stakeholders’ participation through the discussion helped to build an agreed model and a root definition, and agreed actions for addressing defects of the employee promotion system were proposed.

تبلیغات