آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

امروزه تدریس معکوس به عنوان یک روش آموزشی کاربردی، محبوبیت فزاینده ای پیدا کرده است. هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش های تدریس معکوس و سخنرانی بر یادگیری دانشجویان در درس روان شناسی صنعتی-سازمانی بوده است. در پژوهش حاضر که به روش شبه تجربی انجام شده است، از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه های غیرتصادفی استفاده شده است. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان رشته روان شناسی تشکیل می دادند. تعداد 78 نفر (۳۹ نفر در هر کلاس) از دانشجویان دختر که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، در دو کلاس آموزشی تدریس معکوس و سخنرانی، محتوای آموزشی یکسانی را در حوزه موضوعات مربوط به درس روان شناسی صنعتی-سازمانی فراگرفتند. قبل از شروع آموزش ها و بعد از اتمام آخرین جلسه آموزش، آزمون محقق ساخته یکسانی از هر دو گروه به عمل آمده و داده ها با استفاده آزمون کواریانس یک راهه (با استفاده از نسخه ۲۰ نرم افزار SPSS) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج مقایسه اثربخشی روش تدریس معکوس و سخنرانی بر یادگیری دانشجویان در درس روان شناسی صنعتی-سازمانی پس از حذف اثر پیش آزمون (۵۷۶/۱۱f = ؛۰۰۱/۰ > p) نشان داد که بین عملکرد یادگیری دانشجویان تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به میانگین بزرگتر دانشجویان آموزش دیده به روش تدریس معکوس می توان ادعا نمود که روش تدریس معکوس به طور معناداری بیش از روش تدریس سخنرانی به بهبود عملکرد دانشجویان کمک می کند. روش تدریس معکوس می تواند به عنوان روشی بسیار مفید و اثربخش در تدریس درس روان شناسی صنعتی-سازمانی مورد استفاده قرار گیرد.

Comparison of the effectiveness of inverted teaching and lecture methods (traditional) on students' learning in industrial-organizational psychology

Today, the inverted teaching has become increasingly popular as a practical teaching method. The main purpose of the present study was to compare the effectiveness of inverted teaching methods and lecturing on students' learning in the course of industrial-organizational psychology. In the present study, which has been done by quasi-experimental method, a pretest-posttest design with non-randomized groups has been used. The study population consisted of all psychology students. A total of 78 female students (39 persons in each class) selected by convenience sampling method received the same educational content in the field of subjects related to the course of industrial-organizational psychology in two classes of inverted teaching and lecturing. Before and after the training, the same test was performed for both groups and the data were analysed using one-way covariance test (using version 20 of SPSS software). The results of comparing the effectiveness of inverted teaching method and lecture on students 'learning in industrial-organizational psychology after removing the pre-test effect showed that there is a significant difference between students' learning performance (p < 0.001; f = 11.576). Considering the larger average of students trained in inverted teaching method, it can be claimed that the inverted teaching method significantly improve the students’ performance more than the lecture teaching method. The inverted teaching method can be used as a very useful and effective method in teaching industrial-organizational psychology.

تبلیغات