آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

هدف پژوهش حاضر پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای تعلل تحصیلی دوره متوسطه شهر اصفهان براساس تیپ های شخصیتی و چشم انداز زمان بود. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان دارای تعلل تحصیلی دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 1398-1399بودند که تعداد 100 نفر از آنها از طریق روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با پرسشنامه های تعلل تحصیلیسولومون و راث(1984)، چشم انداز زمان زیمباردو و بوید(1999)، تیپ های شخصیت مایرز بریگز(فرم M)( 1993) و معدل کل نمرات سال تحصیلی گذشته دانش آموزان جهت ارزیابی پیشرفت تحصیلی آنها جمع آوری و با روش های ضریب همبتگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری در نرم افزار SPSS-24 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین تیپ شخصیتی برونگرا- شهودی- عقلانی-ادراکی(ENTP) با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی معنادار وجود داشت. همچنین، از بین ابعاد چشم انداز زمان، ابعاد گذشته منفی، لذت گرا در زمان حال، و منفعل در زمان حال با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنادار؛ و بین ابعاد آینده نگر، و گذشته مثبت با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنادار وجود داشت. علاوه براین، نتایج دیگر این پژوهش نشان داد که از بین انواع تیپ های شخصیتی، تیپ شخصیتی ENTP ؛ و از بین ابعاد چشم انداز زمان، ابعاد گذشته منفی، لذت گرا در زمان حال، آینده، و منفعل در زمان حال پیش بینی کننده معنادار پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دارای تعلل تحصیلی بودند. بنابراین می توان با ارائه مداخلات به موقع و مناسب جهت بهبود چشم انداز زمان آینده با درنظر گرفتن تیپ های شخصیتی، نسبت به افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای تعلل تحصیلی اقدام نمود.

Predicting the academic achievement of students with academic procrastination in Isfahan high school based on personality types and time perspective

The purpose of this study was to predict the academic achievement of students with academic procrastination in Isfahan high school based on personality types and time perspective. The statistical population of the study was students with academic procrastination in the second year of high school in Isfahan in the academic year 1398-1399 who 100 of them were selected through multi-stage cluster sampling as sample. Data were collect by Solomon and Roth academic procrastination questionnaire (1984), Zimbardo and Boyd time perspective(1999), Myers Briggs personality types (Form M) (1993), and the average grade point of students in the previous academic year to assess their academic achievement, and were analyzed by Pearson correlation coefficient and multivariate regression in SPSS-24 software. The results showed that extraverted-Intuitive-rational-perceptual personality type (ENTP) had a significant negative relationship with students' academic achievement. Also, there was a significant negative relationship between the dimensions of the negative past, pleasure present and passive in the present with academic achievement; and there was a significant positive relationship between prospective and positive past with academic achievement. In addition, the other results of this study showed that among the types of personality, ENTP personality type and among the dimensions of the time perspective, Negative past, pleasure present and passive present variables were significant predictors of academic achievement in students with academic procrastination. Therefore, it is possible to increase the academic achievement of students with academic procrastination by providing timely and appropriate interventions to improve the prospect of future time by considering personality types.

تبلیغات