آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

یکی از روش های طراحی مدل برنامه درسی، استفاده از شاخص های ارزیابی کیفیت و اعتبارسنجی از برنامه های موجود است. در پژوهش حاضر، با استفاده از تحلیل میانجی بر اساس شاخص های فوق مدلی برای برنامه درسی دوره کارشناسی رشته علوم تربیتی در دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی تبیین و طراحی شده است. رویکرد پژوهش حاضر اکتشافی است و در زمره تحقیقات کاربردی طبقه بندی می شود و از روش ترکیبی (کمّی-کیفی) بهره گرفته است. همه اساتید مشغول به تدریس در رشته مذکور به عنوان جامعه آماری، طور تمام شمار انتخاب شده و با آنها مصاحبه انجام گرفت و در ادامه به پرسشنامه پاسخ دادند. اعتبار پرسشنامه مذکور توسط 8 تن از اساتید متخصص تأیید شد و ضریب پایایی آن برابر با 987/0 به دست آمد. داده های حاصل از پرسشنامه از طریق آزمون T یک نمونه ای مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مدل برنامه درسی و مدل تحلیل میانجی از طریق نرم افزار آموس طراحی شد. یافته های این تحقیق عبارتند از: تدوین و استانداردسازی 12 عامل، 33 ملاک و 211 نشانگر، طراحی مدل دوازده عاملی برنامه درسی، مشخص نمودن متغییرهای میانجی و نهایتا طراحی مدل تحلیل میانجی.

Designing a curriculum model for educational sciences at Farhangian University of North Khorasan

Abstract: One of the methods of designing the curriculum model is to use quality evaluation indicators and validation of existing programs. In the present study using mediation analysis based on the above indicators. a model for the undergraduate curriculum in educational sciences at Farhangian University of North Khorasan has been explained and designed. The approach of the present study is exploratory and is classified as applied research and has used a combined (quantitative-qualitative) method. All the professors teaching in the mentioned field were selected as a statistical population and they were interviewed and then answered the questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by 8 expert professors and its reliability coefficient was 0.987. The data obtained from the questionnaire were analyzed by one-sample t-test and finally the curriculum model and mediator analysis model were designed through Amos software. The findings of this research are: development and standardization of 12 factors, 33 criteria and 211 indicators, design of a twelve-factor curriculum model, identification of mediating variables and finally designing a mediating analysis model.

تبلیغات