ارائه مدل اثر سواد رسانه ای، سبک زندگی بر تغییرات هویت اجتماعی (مطالعه موردی: سازمان های ورزشی کشور) (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف از مطالعه حاضر ارائه مدل تأثیر سبک زندگی و سواد رسانه ای بر هویت اجتماعی در سازمان های ورزشی کشور است. پژوهش حاضر از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی و ازنظر زمان مقطعی و از نظر گردآوری داده ها به صورت توصیفی- همبستگی است. 384 نفر از کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان کل کشور با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای به سؤالات پرسشنامه های هویت اجتماعی صفاری نیا (1390)، پرسشنامه سواد رسانه ای فلسفی (1393) و نیز پرسشنامه سبک زندگی (QSL) لعلی و همکاران (1391) به صورت داوطلبانه پاسخ دادند. آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و درنهایت برای ارائه الگو مناسب از روش مدل معادلات ساختاری (SEM) با بهره گیری از نرم افزارهای 21 SPSS و LISRL در سطح 0/05≥α استفاده شد. نتایج نشان داد سواد رسانه و سبک زندگی فعال بر هویت اجتماعی افراد مؤثر و موجب تغییرات اجتماعی در آن ها می شود و در نهایت مدل تحقیق از برازش کافی برخوردار است (0/09=RMSEA) و همچنین شاخص های برازش مقدار GFI، CFI و NFI به ترتیب برابر با 0.95، 0.98 و 0.92 به دست آمد. بنابراین سلامت و تعالی روحی انسان ها از مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر سلامت جوامع انسانی است. که سبک زندگی فعال و سواد رسانه ای سبب ایجاد چنین وضعیتی در هویت اجتماعی کارکنان سازمان ها می شود پس می توان سازمان های ورزشی را به سمت تشویق کارکنان در تغییر سبک زندگی و سواد رسانه ای سوق داد.Presenting a model of the effect of media literacy, lifestyle on social identity with emphasis on social change Case study: Sports organizations of the country
The purpose of this study is to present a model of the impact of lifestyle and media literacy on social identity in sports organizations. The present research is applied research in terms of purpose and in terms of cross-sectional time and in terms of data collection in a descriptive-correlational manner. 384 employees of the General Departments of Sports and Youth of the whole country using cluster sampling method to the questions of Saffarinia Social Identity Questionnaire (2011), Philosophical Media Literacy Questionnaire (2014) and also the Lifestyle Questionnaire (QSL) Lali et al. 1391) responded voluntarily. Pearson correlation and path analysis tests and finally to provide a suitable model of structural equation modeling (SEM) using SPSS 21 and LISRL software at the level of 0.05. The results showed media literacy and active lifestyle on identity. The social model of individuals is effective and causes social changes in them and finally the research model has a sufficient fit (RMSEA = 0.09) and also the fit indices of GFI, CFI and NFI were 0.95, 0.98 and 0.92, respectively. Therefore, human health and spiritual excellence is one of the most important factors affecting the health of human societies. Active lifestyle and media literacy cause such a situation in the social identity of employees of organizations, so sports organizations can be encouraged to change employees in changing lifestyle and media literacy.