آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

اوقات فراغت زمینه ای برای پیشرفت جوانان وجامعه آنان فراهم می نماید. میزان اوقات فراغت بر حسب سن، جنس، فرهنگ متفاوت می باشد، اما درهمه جوامع اوقات فراغت به عنوان فرصتی برای رشد و تعالی جوان موردتوجه قرار می گیرد. هدف کلی این تحقیق تعیین الگوهای فعالیت های اوقات فراغت جوانان شهرستان بجنورد است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید.384 پرسشنامه بین جوانان 15 تا 30سال در مراکز تجاری و تفریحی شهر بجنورد توزیع گردید وبا استفاده از نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بررسی مشخصه های جمعیت شناختی نمونه های آماری این پژوهش مشاهده گردید 1/45% پاسخگویان مرد و 9/54% زن و 5/23% متأهل و 76% مجرد بوده اند و اکثر پاسخگویان (4/41%) در گروه سنی 16 تا 20 سال قرار داشته اند. از نظر وضعیت فعالیت نیز بیشترین گروه را محصلان (7/30%) و دانشجویان 9/29% تشکیل می دهند. سطح تحصیلات کارشناسی (8/26%) و کاردانی 2/17% بیشترین درصدها را بین پاسخگویان در مسئله است. سطح تحصیلات ابتدائی در پدر 6/32% و در مادر 4/40% دارای بیشترین فراوانی بوده است. 7/47% از جوانان میزان اوقات فراغت خود را در طول روز بیش تر از 2 ساعت 3/44% نیز بیشترین اوقات فراغت خود را در شب بیان کرده اند. در مجموع می توان گفت الگوهای هشت گانه اوقات فراغت (فعالیت های رسانه ای صوتی و تصویری. چت و گفتگو، خانواده گرا بودن، مسافرت های سیاحتی، رسانه های مکتوب، فعالیت های فکری و کامپیوتری ، فرهنگی و ورزشی) با متغیرهای جنس، سطح تحصیلات فرد، پدر و مادر همبستگی مثبت و با متغیرهای سن، وضعیت تأهل و فعالیت همبستگی منفی دارد. می توان نتیجه گرفت الگوهای هشت گانه اوقات فراغت بین جوانان مجرد، دارای سن کمتر، غیر شاغل و دارای تحصیلات بالاتر خانوادگی بیشتر رایج است.

تبلیغات