اهداف: جوهره اصلی فعالیت هر موسسه آموزشی، برنامه درسی آن است و برنامه درسی وسیلهای برای انتقال اطلاعات است. هدف این مطالعه، بررسی دیدگاههای دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی قم درباره وضعیت موجود برنامه درسی مقطع علوم پایه در راستای تعیین میزان رضایت دانشجویان بود.
روش ها: در این پژوهش توصیفی، جامعه آماری 107 نفر دانشجو و 20 نفر اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی قم در سال 90-1389 بودند و بهدلیل محدود بودن جامعه، حجم جامعه و نمونه برابر بود. ابزار گردآوری دادهها پرسش نامه محققساخته براساس مقیاس لیکرت بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روشهای آماری توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار SP SS 15 انجام شد و با توجه به ماهیت سئوالهای پژوهش از آزمون T تکنمونهای استفاده شد.
یافته ها: 4/46% نمونهها مذکر و 6/53% مونث بودند. 70% دانشجویان پزشکی عمومی قم نسبت به برنامههای درسی در حال اجرای مقطع علوم پایه تا حدودی رضایت داشتند و تفاوت معنیداری بین نظرات دختران و پسران وجود نداشت (05/0
p ).
نتیجه گیری: از نظر دانشجویان پزشکی و اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی قم ، ارایه برنامه درسی در مقطع علوم پایه مطابق با استانداردهای آموزش پزشکی است و اکثر دانشجویان نسبت به برنامه های درسی در حال اجرای مقطع علوم پایه تا حدودی رضایت دارند. از نظر دانشجویان، توجه به نیازهای موجود در آموزش بالینی، نقش موثری در ارتقای کیفیت برنامه درسی مقطع علوم پایه دارد.