نویسندگان: جواد یوسفی

کلید واژه ها: کارآفرینی نوآوری مخاطره پذیری کنترل فرهنگ

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۷۸-۶۷
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۲۷

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

فرهنگ سازمانی بستر لازم برای جهت دهی به فعالیت ها و رفتارهای کارکنان را فراهم می سازد و نقش اساسی در شکل گیری تغییرات سازمانی دارد. کارآفرینی به عنوان رویکردی تحول ساز در سازمان ها مطرح است که می تواند کارآمدی را ارتقا ببخشد. عوامل متعددی بر کارآفرینی سازمانی تأثیرگذارند که بخش عمده ای از آن ها مربوط به متغیرهای فرهنگ سازمانی می باشد. متغیرهای فرهنگ سازمانی نیز خود بسیار متنوع و گسترده هستند و بررسی همه آن ها در یک تحقیق مطلوب نمی باشد. تحقیق پیشرو تأثیر سه متغیر فرهنگ سازمانی شامل نوآوری، کنترل و مخاطره پذیری بر کارآفرینی را بررسی می کند. از جهت روش شناسی، این پژوهش پیمایشی است و داده های موردنیاز از طریق پرسشنامه و منابع اسنادی گردآوری شده و به کمک آزمون همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته است. بر اساس یافته ها مشخص شد بین متغیرهای نوآوری، کنترل فردی و مخاطره پذیری رابطه همبستگی وجود دارد و این رابطه معنی دار است. همچنین با توجه به نتایج آزمون رگرسیون، هرکدام از متغیرهای سه گانه فوق بر کارآفرینی سازمانی تأثیرگذار هستند و ازنظر میزان تأثیرگذاری به ترتیب متغیرهای نوآوری، مخاطره پذیری و کنترل فردی بیشترین تأثیر را داشته اند. بنابراین پیشنهاد می شود سازمان موردنظر برای توسعه کارآفرینی بیش ازپیش زمینه لازم برای فعالیت های نوآورانه و خلاقانه کارکنان و همچنین پذیرش خطر از سوی آن ها را فراهم نماید.

تبلیغات