فراگیر شدن استفاده از دستگاه های موبایل هوشمند از یک سو و نیز بالا رفتن قابلیت های رایانشی و تکنیکی شامل سنسورهای حرکتی، سیستم موقعیت یابی جهانی و دوربین های قدرتمند از سوی دیگر، موجب شده تا سرویس های مکان محور محبوبیت ویژه ای کسب نمایند. یکی از کاربردی ترین این سرویس ها، سرویس های آموزشی مکان محور بوده که به موضوع داغی در حوزه ی آموزش های سیار در سال های اخیر بدل شده است. ازآنجاکه آموزش سیار می تواند در هر زمان و هر مکانی صورت پذیرد، مزایای بسیاری در گنجاندن اشیاء جهان واقعی درون محتواهای آموزشی وجود دارد. بدیهی است که تکنولوژی واقعیت افزوده دراین باره بسیار سودمند و کاربردی می باشد. از سوی دیگر مسئله تعیین موقعیت مطرح است که به طور صحیح و دقیق انجام گیرد تا اطلاعات مکانی و آموزشی با خطاء و اشتباه همراه نگردد. هدف از این پژوهش، ارائه ی الگوریتمی برای موقعیت یابی در آموزش های سیار مکان محور در فضای بیرونی می باشد که مبتنی بر واقعیت افزوده صورت می گیرد. لذا در این رابطه به روش کتابخانه ای به بررسی برخی از سیستم های موقعیت یابی موجود و چالش ها و مزایای آن ها پرداخته و با نگاهی به روش های موجود الگوریتمی ارائه می گردد که به کمک آن بتوان موقعیت کاربر را در فضای بیرونی به هنگام آموزش سیار، شناسایی کرد.