تأثیر رسانه های دیجیتال بر ادراک شهروندان از انتخابات پاک: نقش میانجی ارزش های فرهنگی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
ادراک شهروندان از انتخابات پاک یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر فرایند مردم سالاری و سیاستگذاری در یک کشور است به طوری که اطمینان از اجرای یک انتخابات پاک می تواند به حفظ و تقویت مشروعیت نظام سیاسی کمک کرده و با افزایش اعتماد عمومی به نظام سیاسی، حقوق شهروندی را در جامعه بهبود بخشد. در این راستا، به نظر می رسد یکی از عواملی که می تواند بر روی ادراک شهروندان از انتخابات پاک تاثیر گذارد، رسانه های دیجیتال می باشد. در این پژوهش با استفاده از موج 7 داده های WVS برای کشور ایران، سعی شد تا تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم این رسانه ها از طریق متغیرهای فرهنگی میانجی ارزش های سکولار و ارزش های رهایی، مفاهیمی که از نظریات اینگلهارت اخذ شده است، مورد آزمون قرار گیرد. نتایج نشان می دهد که اولا، رسانه های دیجیتال به طور مستقیم تاثیر معنی داری بر روی ادراک شهروندان از انتخابات پاک نداشتند. ثانیا، از طرف دیگر نتایج حاکی از آن است که رسانه های دیجیتال با ایجاد تغییرات فرهنگی و تقویت ارزش های سکولار و رهایی تاثیری منفی بر روی ادراک شهروندان درباره امکان انتخابات پاک در کشور داشتند.Presenting a model of the impact of digital media on citizens' perception of clean elections in Iran
Citizens' perception of clean elections is one of the important and influential factors on the process of democracy and policy-making in a country, so ensuring the implementation of clean elections can help to maintain and strengthen the legitimacy of the political system, and by increasing public trust in the political system, Improve citizenship rights in society. In this regard, it seems that one of the factors that can affect citizens' perception of clean elections is digital media. In this research, using the 7th wave of WVS data for Iran, it was tried to determine the direct and indirect effects of these media through mediating cultural variables of secular values and liberation values, concepts derived from Inglehart's theories. is, to be tested. The results show that, firstly, digital media did not directly have a significant effect on citizens' perception of clean elections. Secondly, on the other hand, the results indicate that digital media, by creating cultural changes and strengthening secular values and liberation, had a negative impact on citizens' perception of the possibility of clean elections in the country.