آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۳

چکیده

دگردیسی عمیق بینشی و کنشی در متولدان سه دهه اخیر و بازتاب آن در تنش های سیاسی و اجتماعی دهه اخیر ضرورت بازخوانی هویت، رفتار و مطالبات نسل جوان را اجتناب ناپذیر ساخته است. در راستای بررسی نسبت نسل z با این تحولات، پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که چه زمینه هایی منجر به ترغیب نوجوانان و جوانان به کنش سیاسی گردیده و چه نتایجی بر آن مترتب است؟ در پاسخ، فرضیه پژوهش این است که تغییر نسل به دلایل متعدد اجتماعی، فرهنگی و روان شناختی باعث گشایش پنجره ای متفاوت در برابر نسل جدید و زمینه ساز کنش گری سیاسی متفاوتی شده است که پیامدهای آن تابعی از نحوه مواجهه نظام سیاسی خواهد بود. در اثبات فرضیه، چارچوب نظری ترکیبی متشکل از نظریه «گسست نسل ها»ی کارل مانهایم و مفهوم «سیاست زندگی» آنتونی گیدنز به کار گرفته می شود و در پایان راهکارهایی جهت تعامل و اشتراک مسائل مبتلابه جامعه ایران با این نسل پیشنهاد می شود. داده های برآمده از رویکرد اسنادی و کتابخانه ای، به شیوه توصیفی / تحلیلی سامان می یابد.

The Context and Effects of Generation Z’s Participation in Iran’s Socio-Political Tensions (2017 – 2022)

Nowadays, Iran has encountered a deep transformation in the insight and practice of the youngest generation, the so-called Z generation, which has been reflected in the socio-political tensions in the recent decade. Such transformation prioritizes rereading the younger generation's identity, behavior, and demands. To review the relationship between the Z generation and the tensions, the present paper addresses which context has motivated them to attempt political action and what effects it would have. The paper hypothesizes that generational transformation, driven by various social-cultural-psychological factors, has opened up a new way for the Z generation and led them to different political activism. Nevertheless, the effects are tied to how the regime encounters it. In this vein, the paper uses Karl Mannheim`s theory of the “generation gap’ and Anthony Giddens`s conception of ‘life politics’ as the combinative theoretical framework. The paper will end by proposing some solutions to interact with the Z generation and engage them with Iranian society's problems. library-based data is conducted in a descriptive-analytical way.

تبلیغات