چالش های کنش گری صنفی- سیاسی معلمان و تشکل های صنفی آنان در دهه 1390 (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
کنش گری صنفی-سیاسی معلم ها در دهه 90 شمسی را می توان به عنوان نقطه عطف و فصل جدیدی از تاریخ کنش گری صنفی-سیاسی معلمان در ایران نامید؛ این پدیده در نوع خود، نه تنها با دیگر کنش گری های اعتراضیِ معلمان در چند دهه اخیر متمایز بوده بلکه در مقایسه با کنش گریِ اعتراضیِ دیگر اصناف همچون کارگران، کامیون داران، معدن چیان و غیره-هم از حیث قشری و شکلی و هم از حیث میزان فراگیری، مشارکت و استمرار آن-از ویژگی های خاصی برخوردار بوده است؛ نکته قابل تأمل در این زمینه آن است که این کنش گری برای رسیدن به اهداف عمومی و حرفه ای خود با چالش هایی مواجهه بوده است. بررسی این مهم باعث می شود نه تنها چالش ها و موانع کنش گری این صنف شناسایی و آسیب زدایی شود بلکه چالش های دیگر اصنافِ کنش گر نیز به صورت تطبیقی-مقایسه ای، شناسایی و مرتفع گردد. حال، پرسش اصلی این است که «مهم ترین چالش های کنش گری سیاسی _صنفی معلم ها و تشکل های آنان در دهه 1390 چه بوده است؟». در پاسخ، فرضیه ای که با روش گردآوری کتابخانه ای طرح گردیده و سپس با روش مصاحبه ی نیمه باز برروی 30 نفر از کنش گران سیاسی-صنفی معلمان به بوته آزمون گذاشته شده ازاین قرار است که قشر معلمان در کنش گری صنفی-سیاسی خود دارای سه چالش درونی (تعارض منافع، ضعف تشکیلاتی و فقدان راهبرد منسجم) و سه چالش برونی (ناکارآمدی سیاست گذاری، عدم خوش بینی سیاست گذاران و محیط بین المللی) هستند. تحلیل داده های کمی (از طریق تکنیک های سنجش میانگین و درصد فراوانی) و کیفی (تکنیک برجستگی) نشان می دهند که از 6 چالش برون صنفی و درون صنفی، به ترتیب ناکارآمدی سیاست گذاری ها و ضعف راهبردهای نظری-عملی بیشترین تأثیر و محیط بین المللی کم ترین تأثیر چالش زا را داشته اند.Challenges of Teachers' Political-Guild Action and Their Association (2020s)
Teachers' political-guild action during 2020s can be considered a grindstone and a new phase of teachers' political-guild action in contemporary history of Iran. This action is not only and typically differentiated with teachers' political-guild action over last decades, but, is also distinguished in respect of formality, stratification, comprehension, participation and continuity from other guilds' protest action such as labors, truckers, mines etc. The key point is that this action like any other guilds' action has faced some challenges when attempted to achieve its' professional and public aims. Thereby, this survey leads not only to recognizing challenges and obstacles of teachers' guild action but also recognizing and eradicating the challenges and obstacles of other guilds' action through a comparing study. Accordingly, the basic question is "which challenges of teachers' political-guild action has been the most important challenges during 2020s'? In response, this survey, which has conducted through library and semi-structured interview methods of data acquisition, has hypothesized that teachers have three inner challenges (interest conflict, association disability and the lack of cohered strategy) and three outer challenges (policy inefficiency, policy-makers' lack of optimism and international environment) regarding their political-guild action. By analyzing quantitative data (through average measurement and frequency percent) and qualitative data (through prominence technique), this survey has proved that the policy-making inefficiency and the disability of practical-theoretical strategy, respectively, have the most influence and international environment has the least influence among challenging parameters.