مطالعه نمود والایی با توجه به مبانی نظری آن در آثار نقاشان آلمان و انگلیس قرن 18 و 19 (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بیان مسئله: والایی ریاضی و پویا از نظر اندازه و قدرت توان، قوای انسان را به چالش می کشند و به نظر می رسد اغلب مصادیق والای متفکران قرن 18 پیش از کانت را در برمی گیرد. به نظر می رسد نقاشان قرن 18 و 19 آلمان و انگلیس هم بر امر والا به عنوان مضمونی برجسته تکیه کرده اند. بر این اساس، پرسش اصلی پژوهش این است: وجه مشخص رمانتیک آلمان و انگلیس از حیث والایی چیست؟ هدف پژوهش: مطالعه رابطه والایی در آرای متفکران قرن 18 و آثار نقاشان رمانتیک قرن 18 و 19 آلمان و انگلیس است تا بتواند تمایزهای رمانتیک آلمان و بریتانیا را از حیث والایی بررسی کند. روش پژوهش: پژوهش از نظر نوع کیفی است. روش مطالعه آثار توصیفی- تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانه ای است.نتیجه گیری: شکوه، ویژگی ذاتی امر والاست و ویژگی های برجسته امر والا در نقاشی ها به بزرگی، وسعت، بی کرانگی، ابهام، بی محدودگی و ویرانی نیروهای طبیعت اشاره دارد. مطالعه آثار نقاشان رمانتیک قرن 18 و 19 مانند فردریش، آیخن باخ، ترنر، مارتین و دنبی نشان می دهد رمانتیک آلمان به وسعت و عظمت طبیعت و جنبه های وحشت آور آن پرداخته است، اما در کنار آن جنبه های معنوی و سمبولیک طبیعت را هم مدنظر داشته است. در رمانتیک انگلیس امر والای پویا، ترس و وحشت نیروهای مخرب و قهار طبیعت با تأکید و شدت بیش تری پی گرفته شده است. بنابراین می توان آن را جزء مضامین برجسته و وجه مشخص رمانتیک انگلیس دانست.A Study of the Sublime Manifestation with Regard to Its Theoretical Foundations in the Works of German and English Painters of the 18th and 19th Centuries
Problem statement: The mathematical and dynamic aspects of sublimity challenge the size and power capabilities of human faculties and it seems that most instances of sublimity can be found in the thinking of the 18th-century intellectuals before Kant. It appears that painters of the 18th and 19th centuries in England and Germany also relied on sublimity as a prominent theme. Based on this, the main research question is: What is the distinct aspect of German and English Romanticism in terms of sublimity?Research objective: The objective is to study the relationship of sublimity in the ideas of 18th-century intellectuals and the works of Romantic painters in the 18th and 19th centuries in Germany and England to examine the differences between German and British Romanticism in terms of sublimity.Research method: The research is qualitative in nature. The method involves the descriptive-anlaytic study of artworks. Data collection was based on documentary and pertinent literature.Conclusion: Grandeur is the inherent feature of the sublime and the prominent features of sublimity in paintings include greatness, vastness, infinity, ambiguity, boundlessness, and the destruction of natural forces. The study of artworks by Romantic painters of the 18th and 19th centuries such as Friedrich, Achenbach, Turner, Martin, and Danby reveals that German Romanticism has focused on the vastness and greatness of nature and the terrifying aspects of nature, but it has also considered the spiritual and symbolic aspects of nature. In English Romanticism, the dynamic aspect of sublime fear and the terror of destructive and violent forces of nature are emphasized with greater intensity. Therefore, it can be considered to be one of the prominent themes and distinct aspects of English Romanticism.