آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

زمینه و هدف: نیروی انسانی به عنوان مهم ترین منابع هر سازمان در دستیابی به اهداف آن به شمار می رود. در این میان یکی از مفاهیمی که کیفیت عملکرد منابع انسانی را در سال های اخیر به شدت دستخوش آسیب کرده است، بی تفاوتی سازمانی هست، از همین رو در مقاله حاضر به بررسی این مفهوم پرداخته شد. مهمترین هدف پژوهش حاضر مرور کیفی مطالعات انجام شده در زمینه بی تفاوتی سازمانی است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کیفی از نوع فرا ترکیب است. این مقاله به مفهوم بی تفاوتی سازمانی و عوامل مرتبط با آن می پردازد. در این مطالعه با کمک روش ساندلوسکی و باروس 26 مقاله که در بین سالهای 2010 تا 2022 به بررسی مفهوم بی تفاوتی سازمانی پرداخته بودند انتخاب شد و پس از بررسی هر یک از مقالات، مضامین اصلی استخراج و تفسیر نهایی صورت گرفت. یافته ها: یافته ها نهایی پس از تجزیه و تحلیل داده ها، 8 دسته عوامل مرتبط با بی تفاوتی سازمانی را شناسایی کردند که عبارت بودند از؛ عوامل سازمانی (مدیریتی، منابع انسانی، آموزشی) عوامل اقتصادی، عوامل برون سازمانی، عوامل جمعیت شناختی و عوامل فردی (خارج از سازمان).نتیجه گیری: به طور کلی می توان گفت که بی تفاوتی سازمانی سرچشمه گرفته از عوامل چندگانه ای است که جهت مقابله مؤثر با آن باید به تمامی این عوامل توجه گردد و توجه پراکنده به برخی عوامل که صرفاً بر نیروی انسانی تمرکز دارد نمی تواند شیوه مناسبی برای مدیریت آن باشد، از همین رو توصیه می شود که متصدیان و ذینفعان به طور هم زمان به تمامی عوامل مرتبط با بی تفاوتی سازمانی توجه کنند.

Examining the concept of organizational indifference: a meta-synthesis approach

Background and purpose: Human power is considered as the most important resource of any organization in achieving its goals. In the meantime, one of the concepts that have seriously damaged the quality of human resources performance in recent years is organizational indifference, so this concept was investigated in this article. The most important purpose of the current research is to review the qualitative studies conducted in the field of organizational indifference.Method: The current research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of meta synthesis type. This article deals with the concept of organizational indifference and its related factors. In this study, with the help of Sandlovski and Baros's method, 26 articles were selected that investigated the concept of organizational indifference, and after reviewing each of the articles, the main themes were extracted and the final interpretation was made.Findings: The final findings after data analysis identified 8 categories of factors related to organizational indifference, which were: Management factors, organizational factors, factors related to human resources, economic factors, educational factors, extra-organizational factors, demographic factors, and individual factors (outside the organization).Conclusion: In general, it can be said that organizational indifference originates from multiple factors, and to effectively deal with it, attention must be paid to all of these factors, and scattered attention to some factors that only focus on human resources cannot be a suitable way to manage it. Therefore, it is recommended that administrators and stakeholders simultaneously pay attention to all the factors related to organizational indifference. 

تبلیغات