آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

طی دو دهه گذشته تحولات عمده ای در محیط های کسب وکار در عرصه جهانی پدید آمد که تأثیر عمیق و همه جانبه ای بر کارکرد و فعالیت بنگاه های اقتصادی بر جامعه گذاشته است. به طوری که حیات بسیاری از سازمان ها به توانایی آن ها در افزایش دقت سیستم مدیریت هزینه و کاهش هزینه ها در تمام طول فرآیند تولید و زنجیره ارزش متمرکز است. حسابداری مدیریت می تواند به خوبی این نقش حیاتی را با بهره گیری از استراتژی های شکست ناپذیری ایفا نماید. پژوهش حاضر با هدف، بررسی پیامدهای اجتماعی حسابداری مدیریت با رویکرد شکست ناپذیری انجام گردید. روش تحقیق به صورت آمیخته بود که ابتدا فاز کیفی و سپس فاز کمی اجرا شد. روش بخش کیفی از نوع نظریه داده بنیاد(رویکرد نظامند) و بخش کمی نیز با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل: خبرگان حسابداری مدیریت، مدیران عملیاتی و هیئت علمی دانشگاه ها بود. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند و پس از جمع آوری داده های مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد و در نهایت با 28 نفر مصاحبه شد. ابزار جمع آوری داده ها در مرحله کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه تهیه گردید. نتایج تحلیل کیفی توسط نرم افزار ان ویوو نشان داد کدهای محوری شامل 50 کد بود که با توجه به رویکرد استقرایی در تحقیق حاضر محقق به 16 کد اصلی دست پیدا کرد. نتایج تحقیق نشان می دهد: نقش حسابداری مدیریت از شرکتی به شرکت دیگر و صنعتی به صنعت دیگر، از اقتصادی به اقتصاد دیگر متفاوت است که لازمه این توجه به ابزارهای حسابداری مدیریت از جمله بودجه ریزی است.

The role of management accounting with the approach of developing social power and invincibility

During the last two decades, major developments in the business environment in the world have emerged, which have had an all-round impact on the functioning and activities of economic enterprises on the society. So that the life of many organizations is focused on their ability to increase the accuracy of the cost management system and reduce costs throughout the process and value chain. Management accounting plays a vital role in using invincible strategies. The present research was conducted with the aim of investigating the social consequences of management accounting with an invincible approach. The research method was mixed, first the qualitative phase and then the quantitative phase. The method of the qualitative part of the foundation data theory type and the quantitative part was also done using confirmatory factor analysis. The statistical population of the qualitative part was management accounting experts, operational managers and university faculty. The sampling method was carried out in the targeted qualitative section and after collecting the interviews until theoretical saturation was reached and finally 28 people were interviewed. The data collection tool was prepared in the qualitative stage, semi-structured interview and in the quantitative part of the questionnaire. The results of qualitative analysis by En Vivo software showed that the core codes included 50 codes, which reached 16 main codes according to the inductive approach. The results show: the role of management accounting varies from company to company and industry to industry, from economy to economy, which requires attention to management accounting tools including budgeting.

تبلیغات