فرآیند هویت یابی «تقلیل یافته» نسل زد در شبکه های اجتماعی: مطالعه موردی دختران نوجوان در شهر مشهد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش تلاش دارد تا با واکاوی فرایند تولید-مصرف رسانه ای نوجوانان در شبکه ها ی اجتماعی، به نقش شبکه های اجتماعی در فرآیند هویت یابی نوجوانان و توصیف چنین فرآیندی در عصر شبکه ای بپردازد.برای این منظور از روش کیفی و تکنیک مصاحبه روایی و اپیزودیک استفاده شده است. 12 مصاحبه با دختران نوجوان 15 تا 18 ساله کاربر شبکه های اجتماعی و در حال تحصیل در مدارس برگزیده مشهد، صورت گرفت و داده های حاصل از آن با روش تحلیل مضمون پردازش شده و شبکه مضامین با 40 مضمون پایه، 6 مضمون سازمان دهنده و یک مضمون محوری ترسیم شد.یافته ها، نشان دهنده تغییر از «زندگی با شبکه های اجتماعی» به «زندگی در شبکه های اجتماعی» ست. دختران نوجوان علی رغم عاملیت بالا در جستجوگری آنلاین، «کاوش هویتی گسترده و سطحی» دارند. آن ها از «قدرت عاملیت در اجرای آنلاین هویت» نیز برخوردارند که منجر به ساخت دلبخواهی میدان ارتباطی و خود شده است. قدرت عاملیت و امکان کنترل مخاطبان اجرای هویتی، موجب «نگاه شی انگارانه به مخاطب» شده است. محتوا و دسترسی بدون محدودیت زمینه ساز «ظهور هنجارهای خود مبنا و شبکه ای شده» می شود. «تلاقی خواسته و یا ناخواسته ی دو زمینه ی آنلاین و آفلاین» مرز میان این زمینه ها را ناپدید کرده و بدین جهت آن ها همیشه «اضطراب ناشی از رویت پذیری ناخواسته» را تجربه می کنند. روایت های دختران نوجوان از کاربری شبکه های اجتماعی همه ی عناصر یک فرآیند هویت یابی را در بر می گیرد اما آن ها به واسطه ی ظرفیت های شبکه های اجتماعی و قدرت عاملیت، هر موقعیت بغرنج یا نامطلوبی را کنترل کرده و یا از آن اجتناب می کند. بنابراین فرآیند هویت یابی به مرتبه ای پایین تر تقلیل می یابد.Studying the identification process of generation Z in social Media A case study of adolescent girls in Mashhad
This study aims to analyze adolescent’ social media presumption in order to figure out the role of social media in the process of adolescent’ identification with it and, also, in order to explain this process in the age of global network.For this purpose, qualitative method and narrative-episodic interview technique have been used. 12 interviews were conducted with adolescent girls, who are social media users and students at selected schools of Mashhad, aged 15 to 18. The gathered data was processed with thematic analysis method. The findings indicate a shift from “living with social media” to “living in social media”. Despite the high agency of online search, adolescent girls have “extensive and shallow identity exploration”. They also benefit from “the agency power in online identity execution” which has led to arbitrary formation of social media and the “self”. The agency power and the possibility of user’s control identity execution have caused “objective perspective on the social media user”. Unrestricted content and access lead to “self-centered and media-centered norms’ emergence”. “The planned or unwanted collision with online and offline fields” has eliminated the border between these fields. Therefore, the adolescent girls always experience “anxiety caused by unwanted visibility”.Adolescent girls’ explanations about social media functions covers all identification process elements. But adolescent girls control or avoid any awkward or unfavorable situation due to social media capacities and agency power. Therefore, identification process shrinks to a lower order.