مطالعه انگاره های بین فرهنگی دانشجویان روسی جامعه المصطفی العالمیه از مردم ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
انگاره های بین فرهنگی تصاویر ذهنی انتزاعی هستند که انسان ها از یکدیگر و چیزهای موجود در جهان می سازند و بدین وسیله جهان را فهم پذیرتر می کنند. این پژوهش به مطالعه انگاره های بین فرهنگی دانشجویان روس جامعه المصطفی پیش و پس از ورود به ایران، می پردازد. به این جهت از نظریه انگاره های بین فرهنگی به عنوان بخش نظری پژوهش استفاده شده است. از میان انواع انگاره های بین فرهنگی، دو انگاره خویشتن و شخصی مورد استفاده قرار گرفت. روش پژوهش حاضر، کیفی است و برای گردآوری داده ها از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است. در مجموع با 12 نفر از دانشجویان روس جامعه المصطفی براساس مدل اشباع نظری، مصاحبه شد. برای تحلیل داده ها نیز از روش تحلیل مضمون استفاده شد. به طور کلی روند انگاره های بین فرهنگی دانشجویان، پیش از ورود، خطی، مثبت و یکدست بوده است، اما پس از ورود دستخوش تغییراتی شده و چندگانه می شود. انگاره های پیشینی دانشجویان روسی، «متدین»، «همراه با نظام سیاسی ایران» و «اخلاق مدار» بوده است؛ اما این انگاره ها پس از ورود به ایران تغییر پیدا کرده و مخالف آن ها انگاره های بین فرهنگی دانشجویان روسی را برساخته است. دانشجویان روسی پس از ورود به ایران انگاره های مثبتی مانند«بازنمایی قدرتمندی»، «نیک کنشی» و «مناسک گرایی» را نیز برساختند. همچنین رفتار مردم ایران در خصوص تحصیل دانشجویان در ایران باعث ساخت انگاره خویشتن منفی(انگاره های منفی دیگران درباره آن ها) مانند «رفاه در کشور روسیه» و «سازنده فقر» در مصاحبه شوندگان روسی شده است. به عبارتی دانشجویان دچار پروتوتایپ و مگاپروتوتایپ شناختی شده اند.Study of Intercultural Schemata Russian Students of Jame’atol Mustafa Have of Iranian People
Intercultural schemata are abstract mental representations that people make of other people and make them understandable. This study explores intercultural schemata Russian students at Jame’atol Mustafa have of Iranians, both before and after their stay in Iran. We have employed cultural schema theory as our conceptual framework. Among Intercultural schemata, two schemata -namely, self and personal schemata- were used. This is a qualitative study, and we employed semi-structured interviews to gather our data. Overall, 12 Russian students at Jame’atol Mustafa were interviewed based on the theoretical saturation model. We used theme analysis to categorize and analyze our responses. Overall, the students have more flat and positive views towards Iranians: “religious,” “accompanying the political system of Iran,” and “ethical and moral.” But, after coming to Iran, these intercultural schemata went through some changes, and sometimes these schemata have been shattered. Russian students in Iran created positive ideas such as " powerful representation ", " beneficence" and "ritualism". Also, the behavior of the Iranian people about the education of Russian students in Iran has created a negative Self Schemas(Negative schemas of others about themselves) Such as “richly life in Russia” and “creator of poverty” in the interviewees. In other words, these students have gone through cognitive prototype and mega-prototype.