آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۲

چکیده

پژوهش حاضر، با هدف بررسی و سنجش شش بُعد ارتباطات انسانی میان کاربران ایرانی عضو شبکه اجتماعی اینستاگرام انجام شده است. این پژوهش کاربردی و با روش توصیفی پیمایشی به شناسایی این تنوع ارتباطی و مؤلفه های تأثیرگذار پرداخته است. جامعه آماری تحقیق تمام کاربران ایرانی عضو شبکه اجتماعی اینستاگرام هستند که به علت تعداد نامحدود، در پژوهش حاضر، از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. حجم نمونه 384 نفر و تکنیک گردآوری داده ها پرسشنامه است که اعتبار آن پس از اصلاحات پیشنهادی، توسط استادان تأیید و برای تعیین پایایی ابزار اندازه گیری، از روش آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته های حاصل از آزمون، شش بُعد ارتباط احساسی هیجانی (06/7)، ارتباط منطقی (02/7)، ارتباط آزادانه (76/8)، ارتباط تابع شرایط (83/7)، ارتباط میان فردی (06/7)، ارتباط جست وجوگر (03/7) را نشان داد. نتایج نمایان کننده تنوع ارتباط انسانی و بسترساز تعامل و تقابل میان کاربران ایرانی در این شبکه اجتماعی است. ضمن حصول تمام فرصت های ارتباطی و اطلاعاتی، تغییر تعریف حریم خصوصی، نمایشی شدن رفتارها، تغییر گفتمان ارتباطی کاربران را موجب شده است.  

Measuring the Diversity of Human Communication in the Instagram Social Network among Iranian Users

The current research was conducted with the aim of investigating and measuring six dimensions of human communication among Iranian users who are members of the Instagram social network. This applied research has identified this variety of communication and its influential components with a descriptive-survey method. The statistical population of the research is all Iranian users who are members of the Instagram social network, and due to the unlimited number, in the present study; a simple random sampling method was used. The sample size is 384 people and the data collection technique is a questionnaire whose validity was confirmed by professors after the proposed corrections and Cronbach's alpha test method was used to determine the reliability of the measurement tool. Findings obtained from the test of six dimensions of emotional communication (7.06), logical communication (7.02), free communication (8.76), condition function communication (7.83), and interpersonal communication (7.06), Showed browser correlation (7/3). The results show the diversity of human communication and the platform for interaction and confrontation between Iranian users in this social network. At the same time, obtaining all communication and information opportunities, changing the definition of privacy, displaying behaviors, changing the communication discourse of users.    

تبلیغات