آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

تصدی مشاغل حساس حکومتی و مناصب دولتی، متصدی یا صاحب منصب مربوطه را محیط بر امکانات، منافع و اموال عمومی می نماید و این احاطه اگر ضابطه مند نبوده و هیچ بازوی نظارتی پیرامون آن وجود نداشته باشد، همواره بیم آن می رود که قدرت، اسبابی برای کسب ثروت شده و فساد سیاسی در تمامی سطوح حکومت ریشه دواند که در پی آن، نوعی قضاوت منفی و تردید نسبت به همه مسئولان و مقاماتی که مشغول به فعالیت هستند، به وجود خواهد آمد. بدین سبب، در اکثر کشورها راهکارهایی جهت مقابله با فساد سیاسی اتخاذ شده است که از جمله مهمترین این سازوکارها می توان به لزوم نظارت مداوم بر وضعیت مالی مقامات و مسئولان کشور و استرداد اموال و داراییهای نامشروع آنان با استفاده از امکانات و منابع عمومی اشاره نمود. به همین مناسبت، در این مطالعه با روش کتابخانه ای و به شیوه توصیفی- تحلیلی به این پرسش پاسخ داده می شود که چه سازوکارهایی جهت مقابله با فساد سیاسی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قوانین ارگانیک ناشی از آن مورد پیش بینی قرار گرفته است. با توجه به نتایج بررسی می توان به اصل یکصد و چهل و دوم در مورد رسیدگی به اموال و داراییهای مقامات عالی رتبه قوه مجریه، اصل چهل و نهم در خصوص استرداد اموالی که با استفاده از بیت المال به صورت نامشروع افزایش یافته اند، اصل هشتم در رابطه با لزوم نظارت عمومی یا همگانی بر نحوه عملکرد مسئولان و اصولی همچون اصل یکصد و هفتاد و چهارم و پنجاه و پنجم قانون اساسی در رابطه با تشکیل سازمانهای تخصصی در زمینه مبارزه با فساد همچون سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات کشور به عنوان راهکارهایی اساسی جهت مقابله با فساد سیاسی اشاره نمود.

Mechanisms to deal with political corruption in the Constitution of the Islamic Republic of Iran

Undertaking sensitive government jobs and government offices or offices that provides the environment with amenities, interests, and public property, and if the environment is not regulated and there is no oversight arm around it, there will always be fear of gaining power. Political corruption has taken root at all levels of government, which will result in some kind of negative judgment and skepticism towards all officials and officials working. Therefore, in most countries, measures have been taken to combat political corruption, including the most important of which are the need for continued monitoring of the financial position of officials and officials of the country and the reclaim of their illicit assets and public resources. For this reason, in this study, the question of what mechanisms to deal with political corruption in the constitution of the Islamic Republic of Iran and its associated organic laws have been answered in a descriptive-analytical manner. According to the results of the survey, one can find the one hundred and forty-second principle in dealing with the property and assets of high-ranking officials of the executive branch, the forty-ninth principle concerning the extradition of property that has been illegally increased by the use of bitmate, the eighth principle. The need for public or public oversight of the work of officials and principles, such as the one hundred and seventy-four, fifty-five constitution in relation to the establishment of specialized anti-corruption agencies such as the Inspectorate-General of State and the State Audit Office, as fundamental guidelines for dealing with He pointed to political corruption.

تبلیغات