بررسی اثربخشی رهبری معنوی بر اساس خودباوری پیروان بر ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد آموزشی (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف این مطالعه بررسی اثربخشی رهبری معنوی بر اساس خودباوری پیروان بر ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بوده است. برای دستیابی به این هدف از روش تحقیق کتابخانه ای و توصیفی از نوع همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بوده است. تعداد این دانشجویان 21720 نفر بوده است. نمونه آماری تحقیق بر اساس جدول کرجسی و مورگان 378 نفر در نظر گرفته شده است. روش نمونه گیری نیز تصادفی نسبی بوده که به نسبت دانشجویان دختر و پسر تعییین شده است. در این تحقیق از چهار پرسشنامه استاندارد رهبری معنوی، رفتار شهروندی سازمانی، خودباوری پیروان و کیفیت عملکرد آموزشی استفاده شده است. برای اطمینان بیشتر روایی و پایایی پرسشنامه ها دوباره بررسی و تأیید شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، پس از بررسی نرمال بودن آنها، از مدل سازی معادلات ساختاری برای آزمون فرضیه های تحقیق استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که رهبری معنوی از طریق نقش میانجی خودباوری پیروان بر رفتارهای شهروندی سازمانی اثر مثبت و معنی داری دارد که نشان دهنده اثربخشی رهبری معنوی می باشد. همچنین رفتارهای شهروندی سازمانی بر ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد آموزشی نقش مثبت و معنی داری نشان می دهد. اثر غیر مستقیم رهبری معنوی بر ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد آموزشی معنی دار و تأیید شده است.Study The Effectiveness of Spiritual Leadership based on the Follower Self-Esteem on the Students' Perceptions of Quality Academic Performance
The aim of the present study was to investigate the effectiveness of spiritual leadership based on the follower self-esteem on the students' perceptions quality academic performance. To this end, a survey type, library-descriptive research method was employed. The statistical population of the study was all students of the Islamic Azad University, Tabriz branch, including 21720 students. The statistical sample of the study included 378 students based on Krejcie and Morgan table. The sampling method was random, determined according to the number of male and female students. In this study, four questionnaires were used: standard spiritual leadership, organizational citizenship behavior, follower self-esteem, and quality of academic performance questionnaires. The reliability and validly of the questionnaires were re-examined and were confirmed. To analyze the date, having ensured their normality, the authors used structural equation modeling to test the hypotheses. The results revealed that spiritual leadership through the mediating role of the follower self-esteem has a significant positive effect on the citizenship behavior, which shows the effectiveness of spiritual leadership. Moreover, it was found that organizational citizenship behavior has a meaningful positive effect on the students’ academic performance. The indirect effect of spiritual leadership on the students’ academic performance was meaningful as well.