آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

رابطه بین دو جنس در همه جوامع وجود دارد اما در هر فرهنگی به شیوه ای خاص نمود می یابد و نحوه مواجهه و برخورد با آن نیز متفاوت است. این پدیده از بدو پیدایش تاکنون تغییرات کمی و کیفی زیادی یافته و به شکل های مختلف باز تولید شده است و در آینده می تواند تغییراتی در نهاد خانواده ایجاد کند. پژوهش حاضر مبتنی بر پارادایم کیفی و روش تحلیل تماتیک  است، تکنیک اصلی گردآوری داده هایِ مصاحبه و انتخاب نمونه ها به روش هدفمند و با استفاده از معیار اشباع نظری صورت گرفت.  تحلیل داده ها منجر به یافتن چند مضمون اصلی در خصوص گرایش دختران به جنس مخالف شد که در سنخ شناسیِ کلیِ مبتنی بر هدف، سه هدف شناسایی گردید. برخی از دختران با هدف کسب شناخت، عده ای با هدف ازدواج و برخی برای تنوع و کسب لذت به این روابط گرایش پیدا می کنند. یافته های پژوهش نشان داد که در حوزه فردی، نیازهای عاطفی، جنسی، تنوع و سرگرمی و ازدواج و در حوزه اجتماعی، فشار گروه همسالان، مصرف رسانه ای، کیفیت روابط والد- فرزند و در حوزه فرهنگی، استحاله ارزشی و از بین رفتن قبح رابطه، زمینه های گرایش آن ها به رابطه با جنس مخالف است.

A Qualitative study Backgrounds of girls toward Oppossite Gender (Case study: Girl students of Islamic Azad University, Ilam Branch)

A mutual relationship between male and female gender is common in all communities, but its representation in every culture is specific with various exposure, or treatment. From its emergence to present, this phenomenon has burdened so many qualitative and quantitative changes and reprodsced in various forms; also it will couse changes in family institution in the fature.  Research methodology is based on qualitative technique. Main data gathering tools is a questionnaire. Samples were selected objectively by means of the oretical saturation criterion,  Data analysis resulted in finding some implications in regard to girls’ inclination toward opposite gender. In comprehensive objective- based typology, main reasons of girls’ inclination toward this relationship are including: opposite gender recognition, marriage, diversityism, pleasure. Research results showed that in personal context, emotional and sexual needs, pleasure, entertainment and marriage, and in social context, peer pressure, media consumption, the quality of child- parent relationship, in cultural context, transvaluation, obliteration of abomirable act are among main factor effective on relationship to opposite gender.

تبلیغات