هدف از این پژوهش بررسی رابطه ابعاد هوش هیجانی با ارزشیابی عملکرد آموزشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش عبارت بود از اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه در سال 1391. برای انتخاب گروه نمونه، از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با رعایت نسبت ها استفاده شد و، در مجموع، 200 نفر انتخاب شدند. پژوهش از نوع توصیفی و طرح همبستگی است. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه استاندارد سیبر- شرینگ و پرسشنامه محقق ساخته ارزشیابی عملکرد آموزشی در مقیاس پنج درجه ای لیکرت استفاده شد. داده های پژوهش، پس از جمع آوری، بر اساس فرضیه های پژوهش و با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل کانونی با 99 درصد احتمال وجود همبستگی بین دو مجموعه متغیر را تأیید می کند. همچنین، نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که مؤلفه های خودآگاهی ، همدلی، مهارت های اجتماعی، و خودانگیزی پیش بینی کننده های خوبی هستند برای متغیر های ملاک انضباط آموزشی، توان علمی، و شیوه تدریس .