آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۷

چکیده

در این پژوهش، مسئله برنامه ریزی خرید در صنعت پوشاک که با تامین کنندگانی در گستره بین المللی مواجه است بررسی می شود. توجه به چالش های ارزیابی تامین کنندگان و انتخاب آنها با وجود شاخص های کمی-کیفی و تعیین مقدار سفارش از هر واحد بافندگی پارچه برای صنعتگران این حوزه بسیار حیاتی است. لذا، در مقاله حاضر ابتدا با استفاده از یک رویکرد ترکیبی تصمیم گیری چند معیاره در حالت چند تصمیم گیرنده، یک مدل ارزیابی و انتخاب تامین کننده بین المللی در صنعت نساجی و پوشاک توسعه داده می شود و سپس با استفاده از یک مدل برنامه ریزی ریاضی، میزان سفارش به هر تامین کننده مدلسازی می شود. در مرحله اول از روش پژوهش، در ابتدا رویکرد فازی گروهی-فرآیند تحلیل سلسله مراتبی جهت بدست آوردن وزن کلی معیارها و زیرمعیارها استفاده شده است. به دلیل وجود هر دو نوع معیار کیفی و کمی، روش تلفیقی ویکور گسترش یافته فازی-تصادفی توسعه داده می شود که برای معیارهای کیفی از داده های فازی و برای معیارهای کمی از داده های تصادفی (بر اساس پیشینه ی تاریخی) استفاده می شود در مرحله دوم از روش پژوهش، برای تعیین میزان خرید مدل برنامه ریزی غیرخطی توسعه داده می شود. در انتها، با استفاده از یک مطالعه عددی، استقرار مدل فوق در صنعت پوشاک انجام می شود و با آنالیز حساسیت مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. نتایج این پژوهش بیانگر میزان اهمیت تقاضا و ظرفیتِ تخصیص داده شده توسط تامین کنندگان بر برنامه تدارکات است.

تبلیغات