تکنولوژیهای نوین با پنج بعد سیستم وابسته به تکنیک، دانش، کنش، فرایند و شی واسط تعریف شده است که هر یک از این ابعاد با مولفههای عملیاتی خاص تاثیر ویژهای بر فعالیتهای خبری دارد و میتواند در کسب مزیت رقابتی موثر باشد. این تحقیق از روشهای پژوهشی اسنادی، دلفای و توصیفی بهره جسته و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده که درجامعه آماری مدیران، سردبیران، روسای نمایندگی و خبرنگاران سازمانهای خبری و در حجم نمونه آماری 90 نفر انجام شد و با استفاده از آزمونهای فریدمن، علامت یک نمونهای، آزمون مقایسه زوجها و معادلات ساختاری به بررسی وضعیت 40 مولفه تشکیل دهنده ابعاد پنجگانه تکنولوژیهای ارتباطی در عرصه خبر و تاثیر آنها بر مزیت رقابتی پرداخته است. نتایج نشان میدهد، وضعیت مولفههای ابعاد گوناگون تکنولوژی در ایرنا نامطلوب است. مزیت رقابتی در وضع موجود متکی بر تکنولوژی به عنوان سیستم وابسته به تکنیک و ابزار است. در حالیکه نتایج تحقیق نشان میدهد مزیت رقابتی مطلوب ایرنا مستلزم تکیه بر تکنولوژی به عنوان دانش وتکنولوژی به عنوان فرآیند است. بر اساس نتایج تحقیق، استراتژی رقابتی ایرنا نیازمند توانمندسازی در تمام ابعاد پنجگانه است که در پایان پیشنهاداتی برای آن ارایه شده است.