پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی
پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی دوره 12 پاییز 1402 شماره 2 (پیاپی 46) (مقاله علمی وزارت علوم)
مقالات
حوزه های تخصصی:
این پژوهش به تدوین الگوی درآمدزایی در ورزش های دانشگاهی پرداخته است. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کیفی، از نظر شیوه گردآوری داده ها میدانی و از نظر استراتژی پژوهش از نوع داده بنیاد با رویکرود استراوس و کوربین بود. در این پژوهش مصاحبه شوندگان از بین اساتید دانشگاهی و متخصصان و فعالان در زمینه ورزش دانشگاهی و درآمدزایی ورزشی بودند که با استفاده از روش هدف مند ملاک مدار، 15 نفر انتخاب و در مصاحبه شرکت داده شدند. در این پژوهش از مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته برای جمع آوری داده ها استفاده شد و همزمان با گردآوری داده ها، کار تحلیل آن ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی، انجام شد. از نرم افزار Maxqda برای طبقه بندی کدهای استخراج شده استفاده گردید. برای دست یابی به اعتبار پژوهش از معیارهای چهارگانه گوبا و لینکلن استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که ساز و کار فرهنگ ورزشی و ساز و کار تحقق درآمدزایی به عنوان عوامل علی، طراحی ساز و کارهای حمایتی و طراحی ساز و کارهای مالی به عنوان عوامل زمینه ای، چالش های دانشی، چالش های پشتیبانی و محدودیت های اساسی به عنوان عوامل مداخله گر، ساز و کارهای درآمدزایی به عنوان پدیده محوری، متقاعد سازی و اصول مدیریتی به عنوان راهبرد و توسعه ورزشی و توسعه اقتصادی به عنوان پیامدهای درآمدزایی در ورزش های دانشگاهی شناسایی شدند. بنابراین بکارگیری الگوی تدوین شده در این پژوهش می تواند موجب بهبود درآمدزایی و در نتیجه توسعه ورزش دانشگاهی شود.
بررسی عوامل موثر بر جذب حامی مالی رویدادهای ورزشی داخلی ایران در شرایط تحریم(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر جذب حامی مالی رویدادهای ورزشی داخلی ایران در شرایط تحریم بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی، به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش جمع آوری داده ها میدانی بود. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی و مدیران ارشد اداره کل ورزش وجوانان، مدیران باشگاه های ورزشی، مدیران اتاق بازرگانی، مدیران کل بخش جذب سرمایه استانداری های استان های کردستان و کرمانشاه و مدیران شرکت هایی بودند که در سال های اخیر اقدام به حمایت از رویدادهای ورزشی کرده بودند (محدود و نامشخص)، که به روش نمونه-گیری هدفمند و دردسترس انجام شد. پایایی ابزار بااستفاده از آلفای کرونباخ (84/0) و روایی سازه آن مورد تایید قرار گرفت. تحلیل داده ها بااستفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS درسطح P≤0.05 انجام گرفت. براساس تحلیل مسیر مشخص شد متغیر عوامل محیطی رویدادها و اسپانسرینگ به طورمستقیم اثر مثبت و معناداری بر عوامل برگزارکننده رویداد، عوامل متقاضیان حمایت مالی و اثربخشی حمایت مالی از رویدادها دارد و به ترتیب 74، 45 و 23 درصد تغییرات آن ها را تبیین می کند؛ ضمن اینکه عوامل برگزارکننده رویداد بر عوامل و متقاضیان حمایت مالی و اثربخشی حمایت مالی از رویدادها به طورمستقیم اثر مثبت و معناداری دارد و به ترتیب 46 و42 درصد این متغیر را تبیین می کند. مدل ارائه شده می تواند برپایه شناسایی عوامل اصلی و نحوه ارتباطات آن ها با یکدیگر، ظرفیت ابعاد مختلف جذب شرکت های حامی در مشارکت در رویدادهای ورزشی را در جهت جذب حامی مالی ورزشی نشان دهد. مدل حاضر ساخت های اساسی ارتباط بین عوامل محیطی، عوامل متقاضیان حمایت مالی، عوامل برگزارکننده رویدادها و اثربخشی حمایت مالی را نشان می دهد و قادربه تبیین کارکردهای پیش بینی شده آن است.
رابطه ی شهرت سازمانی با وفاداری الکترونیک با میانجیگری رضایت و مدیریت تجربه مشتری از خرید الکترونیک در فروشگاه های اینترنتی لوازم ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
این تحقیق با هدف بررسی رابطه علی شهرت سازمانی بر وفاداری الکترونیکی با نقش میانجی رضایت و مدیریت تجربه مشتری از خرید الکترونیکی در فروشگاه های اینترنتی لوازم ورزشی انجام شد. جامعه آماری شامل مشتریانی است که تجربه خرید لوازم یا دریافت خدمات از فروشگاه های ورزشی اینترنتی را داشته اند. اطلاعات مدنظر از تعداد 492 نفر و از طریق ابزارهای گردآوری داد ه ها شامل پرسشنامه شهرت سازمانی از پرسشنامه لوما – آهو (2008) و پرسشنامه رضایت الکترونیک بر اساس مدل لی و تورین (2001) و پرسشنامه مدیریت تجربه مشتری از خرید الکترونیکی به صورت محقق ساخته و پرسشنامه وفاداری الکترونیکی توسط دورموس و همکاران (2013) استخراج گردید. نتایج پژوهش با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که همه فرضیه های تحقیق مورد تایید قرار می گیرند و روابط معناداری بین شهرت سازمانی و وفاداری الکترونیک با نقش میانجی رضایت الکترونیک و مدیریت تجربه مشتری از خرید الکترونیک وجود دارد. شهرت سازمانی، رضایت الکترونیک و مدیریت تجربه مشتری از خرید الکترونیک همگی بر وفادار کردن مشتریان موثر است و رابطه مثبت مابین آن ها می تواند راهنمای مسیر جلب و جذب وفاداری مشتریان باشد.
تعیین ابرکارآیی و شناسایی عوامل خروجی نامطلوب فدراسیون های المپیکی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف از این تحقیق تعیین ابرکارآیی و شناسایی عوامل خروجی نامطلوب فدراسیون های المپیکی کشور بود. تحقیق حاضر از نوع توصیفی و گذشته نگر است که اطلاعات به-صورت میدانی جمع آوری شد. جامعه آماری تحقیق شامل 25 فدراسیون المپیکی کشور بود که به علت کم بودن تعداد جامعه از نمونه گیری کل شمار استفاده گردید. داده های مربوط به سال 1395 این فدراسیون ها جمع آوری گردید. به منظور تعیین میزان کارآیی فدراسیون ها از مدل تحلیل پوششی داده ها استفاده گردید. در روش تحلیل پوششی داده-ها، اولین گام تعیین ورودی ها و خروجی های تحقیق می باشد. به همین منظور شاخص های (استراتژی های) فدراسیون ها که با مدل کارت امتیازی متوازن تعیین شده بود در قالب پرسشنامه توزیع گردید. جهت تعیین ورودی یا خروجی بودن شاخص های ارزیابی از آزمون خی دو، شناسایی عوامل خروجی نامطلوب فدراسیون های ناکارآمد از دو روش CCR و BCC خروجی محور و به منظور رتبه بندی نمره ابرکارآیی فدراسیون ها از الگوی رتبه بندی اندرسون پیترسون استفاده گردید. همچنین از نرم افزار SPSS و DEA Solver برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد. نتایج نشان داد که در الگوی CCR، 7 فدراسیون و در الگوی BCC، 6 فدراسیون ناکارآمد بودند. همچنین نتایج رتبه بندی نشان داد در الگوی CCR، فدراسیون های سوارکاری، وزنه برداری و هاکی به ترتیب رتبه های اول تا سوم و در الگوی BCC، فدراسیون های فوتبال، کشتی و هندبال رتبه های اول تا سوم را کسب کردند. می توان نتیجه گرفت فدراسیون هایی که از منابع خود در جهت تولید بهینه خروجی ها، حداکثر استفاده را نموده اند، نمره ابرکارآیی بالایی کسب کرده و در رتبه بالاتری قرار گرفته اند.
مدل یابی معادلات ساختاری اخلاق حرفه ای باشگاه های فوتبال لیگ برتر(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل اخلاق حرفه ای باشگاه های فوتبال لیگ برتر بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ روش آمیخته و از نوع پژوهش های مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را مدیران فدراسیون فوتبال، صاحب نظران ،اساتید دانشگاه، اصحاب رسانه، مدیران باشگاه های فوتبال تشکیل دادند(N=384) که بر اساس جدول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ای بود که از طریق مصاحبه با خبرگان و صاحب نظران تدوین شده بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید و متخصصین بررسی و پایایی ابزار توسط ضریب آلفای کرونباخ بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از مدل معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی( PLS) استفاده شد که روایی سازه نیز مورد تایید قرار گرفت. با توجه به مقادیر ضرایب معنادار بدست آمده با اطمینان 95 % از مدل ساختاری، عوامل علی، تعاملات، و پیامدها برروی پدیده محوری (اخلاق حرفه ای) تاثیر معنادار داشتند که مولفه شرایط علّی شامل شاخص های (ساختار، قانون ، آموزش ، الگو سازی ، نهادینه کردن اخلاق، دخالت سیاست )؛ مولفه تعاملات شامل شاخصهای ( نبود شفافیت، نظارت ضعیف، رفتار مسولان و تشویق و تنبیه )؛ مولفه پیامدها شامل شاخصهای ( پیامدهای توسعه ای، پیامدهای ارتقا اخلاقی و اجتماعی و پیامدهای خسارتی ) بودند . نتیجه گیری: شاخص پیش بینی کنندگی حاکی از آن بود که مولفه های اخلاق حرفه ای از قدرت مناسب برای پیش بینی اخلاق حرفه ای باشگاه ها برخوردارند.
تحولات جایگاه نهاد تربیت بدنی در حقوق عمومی ایران در مواجهه با چالش های جهانی سازی در ابعاد ارزشی و اقتصادی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
ورزش و تربیت بدنی به عنوان یک عنصر فرهنگی تاثیرگذار، در تاریخ ایران حضور فعال داشته و به تدریج برای خود صاحب مقررات و قوانین مدون شده است. در بیشتر قوانین، از قانون اساسی گرفته تا مصوبات مجلس و از مصوبات هیات وزیران گرفته تا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی، همیشه ردپایی از ورزش وجود دارد. « ورزش همزاد بشر و همواره ، همراه او در گذر روزها بوده است. برای ورزش آغازی نمی توان دانست زیرا بشر از آغاز آفرینش برای ماندن و زیستن نیاز به جنبش ماهیچه های خویش داشته و تا فرجام زندگی ورزش همسفر او خواهد ماند». در کار تحقیقی حاضر تلاش شده است تا در حد وسع و به صورت کاربردی، جامعه حقوقی کشور را با نهاد تربیت بدنی آشنا کرد، باشد که در توسعه حقوق ورزشی کشور گامی هر چند کوتاه محسوب شود. برای نیل به این هدف ابتدا به ذکر مقوله ورزش در حقوق عمومی ایران پرداخته شده و سپس نهاد ورزش در حقوق بین الملل مورد توجه قرار گرفته است.
تحلیل کیفی آموزش های دیجیتال درس تربیت بدنی مدارس ایران در زمان شیوع پاندمی کووید-19(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
امروزه کمتر کسی از جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس و اهمیت آن در ابعاد مختلف اجتماعی- فرهنگی دانش آموزان و آینده قهرمان پروری کشور بی اطلاع است؛ اما آموزش تربیت بدنی در مدارس کشور همواره با چالش های بسیاری مواجه بوده است. پس از همه گیری ویروس کووید-19 و تعطیلی مدارس کشور چالش های پیش روی آموزش تربیت بدنی بیش از پیش نمایان شد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل کیفی آموزش های دیجیتال تربیت بدنی در زمان پاندمی کووید- 19 و با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی با روش کلایزی انجام شد. نمونه پژوهش حاضر از بین مدیران، معلمان و کارشناسان حوزه تدریس تربیت بدنی به شکل هدفمند انتخاب شدند و جمع آوری داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفت، تحلیل داده ها با نرم افزار MAXQDA 2020 انجام شد. در این راستا هفت مضمون اصلی آموزش دیجیتال تربیت بدنی در ایام همه گیری پاندمی کرونا شناسایی شد. نتایج نشان داد که چالش ها و تنگناهای مختلفی جهت آموزش تربیت بدنی به سبک دیجیتال وجود دارد که لزوم توجه بیش از پیش مدیران حاضر در وزارتخانه آموزش و پرورش به آموزش درس تربیت بدنی و به طور خاص به آموزش دیجیتال آن را نمایان میکند.
تدوین برنامه راهبردی اردوگاه های تفریحی- ورزشی آموزش و پرورش کشور(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف از تحقیق حاضر تدوین برنامه راهبردی اردوگاه های تفریحی- ورزشی آموزش و پرورش کشور بود که از حیث نتایج کاربردی و از لحاظ ماهیت، از نوع مطالعات استراتژیک (برنامه ریزی راهبردی) بود و به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت و از روش های کمی و کیفی به شیوه مطالعات راهبردی برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق بهره گرفته شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه تحلیل سوات بود. در این تحقیق 30 نفر از خبرگان مرتبط با موضوع به روش نمونه گیری هدفمند شناسایی و تعیین گردیدند که نهایتا 22 پرسشنامه قابل استناد در تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. برای تدوین استراتژی ها از چارچوب جامع تدوین استراتژی "فرد.آر.دیوید" استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر شاخص-های توصیفی، از ماتریس های ارزیابی درونی و بیرونی، تحلیل سوات و ماتریس کمی برنامه-ریزی راهبردی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که اردوگاه های تفریحی- ورزشی آموزش و پرورش کشور در وضعیت کنونی از 14 قوت برخوردار و از 13 ضعف رنج می برند و همچنین با 12 فرصت و 17 تهدید مواجه هستند. همچنین اردوگاه های تفریحی- ورزشی آموزش و پرورش کشور در موفعیت رقابتی قرار داشته و از اینرو در مجموع 4 راهبرد تهاجمی، 5 راهبرد رقابتی، 4 راهبرد محافظه کارانه و 4 راهبرد تدافعی جهت تبدیل نقاط ضعف به قوت و تهدیدها به فرصت ها با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی اردوگاه های تفریحی- ورزشی آموزش و پرورش کشور ارائه و اولویت بندی گردید. اردوگاه های دانش آموزی باید به لحاظ ساختاری در بهترین شرایط قرار داشته باشند، زیرا سالانه دانش آموزان زیادی از انواع امکانات آن بهره مند می گردند.