آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

امروزه کمتر کسی از جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس و اهمیت آن در ابعاد مختلف اجتماعی- فرهنگی دانش آموزان و آینده قهرمان پروری کشور بی اطلاع است؛ اما آموزش تربیت بدنی در مدارس کشور همواره با چالش های بسیاری مواجه بوده است. پس از همه گیری ویروس کووید-19 و تعطیلی مدارس کشور چالش های پیش روی آموزش تربیت بدنی بیش از پیش نمایان شد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل کیفی آموزش های دیجیتال تربیت بدنی در زمان پاندمی کووید- 19 و با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی با روش کلایزی انجام شد. نمونه پژوهش حاضر از بین مدیران، معلمان و کارشناسان حوزه تدریس تربیت بدنی به شکل هدفمند انتخاب شدند و جمع آوری داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفت، تحلیل داده ها با نرم افزار MAXQDA 2020 انجام شد. در این راستا هفت مضمون اصلی آموزش دیجیتال تربیت بدنی در ایام همه گیری پاندمی کرونا شناسایی شد. نتایج نشان داد که چالش ها و تنگناهای مختلفی جهت آموزش تربیت بدنی به سبک دیجیتال وجود دارد که لزوم توجه بیش از پیش مدیران حاضر در وزارتخانه آموزش و پرورش به آموزش درس تربیت بدنی و به طور خاص به آموزش دیجیتال آن را نمایان میکند.

Qualitative analysis of digital education in Iranian schools during the Covid-19 pandemic

Today, few people are unaware of the status of physical education in schools and its importance in various socio-cultural aspects of students and the future of championship in the country; But physical education in the country's schools has always faced many challenges.After the of Covid-19 pandemic and the closure of the country's schools, the challenges facing physical education became even more apparent. The aim of this study was to qualitatively analyze digital physical education training during the Covid-19 pandemic and with a descriptive phenomenological approach by Colaizzi method. The sample of the present study was purposefully selected from managers, teachers and experts in the field of physical education teaching and data collection was performed using semi-structured interviews, data analysis was performed with MAXQDA 2020 software. In this regard, seven main themes of digital physical education were identified during the Corona pandemic. The results showed that there are various challenges and bottlenecks for physical education in digital style, which shows the need for more attention of the managers in the Ministry of Education to teach physical education, and in particular to digital education.

تبلیغات