توسعه تکنولوژی صنعتی

توسعه تکنولوژی صنعتی

توسعه تکنولوژی صنعتی سال 16 تابستان 1397 شماره 32 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

ارزیابی توانمندی های فناورانه در سازمان صدا و سیما و اولویت بندی آن با تکنیک تحلیل شبکه ای در راستای ارایه راهکار های بهبود(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سامانه های هوشمند فن آوری های نوین کشاورزی صنعتی کشاورزی دقیق مهندسی مکاترونیک مکانیزاسیون

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 980 تعداد دانلود : 549
هدف از انجام این تحقیق ، ارزیابی توانمندهای تکنولوژیک در س ازمان صدا و سیما و اولویت بندی آن با تکنیک تحلیل شبکه ای ANP در راستای ارائه راهکارهای بهبود است، این تحقیق یک تحقیق پیمایشی-توصیفی و از نوع ک اربردی بوده و جامعه آماری آن خبرگ ان سازمان صدا وسیما در حوزه تکنولوژی می باشند که بدلیل محدودیت جامعه آماری از روش کل شماری استفاده شده است و با توجه به اینکه این تحقیق بصورت خاص در سازمان صدا و سیما صورت گرفته، از نوع مطالعه موردی است. در این پژوهش ابتدا با تهیه طرح تحقیق، به روش کتابخانه ای اقدام به مطالعه پیشینه تحقیق و جمع آوری ادبیات موضوع نموده، سپس با طراحی الگوی مفهومی پیشنهادی به روش میدانی پرسشنامه ای با طیف لیکرت طراحی و با نظر خبرگان رسانه پس از تعدیل به 36 شاخص با تاثیر بیشتر در ارزیابی توانمندی تکنولوژی دست یافتیم که این شاخص ها در 5 بعد(عامل) اصلی: 1- بعد توانمندی شناس ایی وگزینش تکنولوژی (با 6 شاخص) 2- بعد توانمندی بهره ب رداری از تکنولوژی(با 5 شاخص) 3- بعد توانمندی پشتیبانی سیستمی از تکنولوژی(با8 شاخص) 4- بعد توانمندی اش اعه وتجاری سازی تکنولوژی(با8 شاخص) 5- بعد توانمندی مدیریت تکنولوژی (با 9 شاخص) دسته بندی گردیده اند و به این صورت الگوی مناسب ارزیابی توانمندی تکنولوژی در سازمان صدا و سیما طراحی شد. نتایج یافته های تحقیق میزان موفقیت هریک از ابعاد و شاخص های موثر بر توانمندی های تکنولوژیک در سازمان صدا و سیما را مشخص می کند که در مجموع در سطح متوسطی قرار دارند، غیر از توانمندی شناسایی و گزینش تکنولوژی که در مطلوبترین وضعیت فعلی است مابقی زیر سطح هشدار قرار دارند یعنی در منطقه خطرند و بایستی برای بهبود آنها اقدام سریع انجام شود. در اولویت بندی ابعاد اصلی توانمندی های تکنولوژیک از منظر خبرگان باتوجه به مقایسات زوجی با تکنیک ANP و به کمک نرم افزار Super Decisionانجام شد، عامل مدیریت تکنولوژی در رتبه اول و عامل اشاعه و تجاری سازی تکنولوژی در رتبه آخر قرار دارند واین نتایج بدین معناست که مدیریت ارشد رسانه ابتدا بایستی برای بهبود شاخص های مرتبط با بعد توانمندی مدیریت تکنولوژیک رسانه اقدام سریع انجام داده، سپس برتقویت متوازن سایر شاخص های 36 گانه مطابق با این رتبه بندی و ارائه راهکارهای بهبود مطروحه اقدام نماید.
۲.

بررسی اثر قوانین محیط زیستی و فشار مشتریان بر عملکرد نوآورانه سبز بنگاه های کوچک و متوسط (مطالعه موردی: شهرک صنعتی ماهدشت)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فناوری ارزیابی فناوری توانمندی های فناوری ارزیابی توانمندی های فناوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 755 تعداد دانلود : 190
وضع قوانین محیط زیستی، افزایش آگاهی های مشتریان و حساسیت آنها نسبت به عملکرد زیست محیطی، سازمان ها را بر آن داشته است که با وارد کردن نوآوری های سبز در محصولات، فرآیندها و سیستم مدیریتی، عملکرد خود را بهبود بخشند و گامی در جهت صیانت از محیط زیست بردارند. تحقیق حاضر در تلاش است تا تاثیر قوانین زیست محیطی و فشار مشتریان بر عملکرد نوآورانه سبز بنگاه های کوچک و متوسط، را بررسی و راهکارهای لازم را ارائه نماید. بدین منظور ابتدا به بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرداخته شده است، سپس مدل مفهومی و فرضیه های تحقیق با استفاده از نرم افزار پی ال اس و مدلسازی معادلات ساختاری بر پایه روش کم ترین مربعات جزئی، آزمون شده است. مدل مفهومی حاکی از آن است که فشار مشتریان و قوانین محیط زیستی، به واسطه میانجی های حمایت مدیر عالی، تحقیق و توسعه و سیستم محیط زیستی مدیریت، بر عملکرد نوآورانه سبز تأثیرگذار هستند. نتایج نشان می دهد قوانین زیست محیطی(0.196) از طریق میانجی سیستم مدیریت محیط زیستی(0.377) بر عملکرد نوآورانه سبز و فشار مشتریان(0.259- 0.407)از طریق حمایت مدیر عالی(0.562) و سیستم مدیریت محیط زیستی(0.377) بر عملکرد نوآورانه سبز موثر هستند.
۳.

سیاست های نوآوری طرف تقاضا (ماهیت، ابزارها، منطق سیاستی ،چالش ها و روند بکارگیری آنها)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: قوانین محیط زیستی فشار مشتریان عملکرد نوآورانه سبز صنایع کوچک و متوسط مدلسازی معادلات ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 279 تعداد دانلود : 992
نوآوری برای رشد و توسعه اقتصادی مهم است و دولتها با اعمال سیاستهای نوآوری سعی در توسعه نوآوری دارند. در دو دههء اخیر موج جدیدی در حوزهء سیاست گذاری نوآوری به عنوان سیاست های نوآوری طرف تقاضا مطرح شده است که از طرف صاحب نظران این حوزه مورد توجه جدی قرار گرفته و این دیدگاه وجود دارد که در صورت همراهی سیاست های طرف تقاضا با سیاست های طرف عرضه عملاً تاثیرگذاری بیشتری حاصل خواهد شد. در گروه سیاست های طرف تقاضا، ابزار های مختلف و متعددی مانند تدارک عمومی نوآوری گرا ، مقررات و استانداردهای نوآوری گرا و نشان گذاری مورد استفاده قرار می گیرند. در کشور ما سیاست های نوآوری طرف عرضه مانند تاسیس موسسات دانشگاهی و تحقیقاتی دولتی، حمایت از تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی از دهه های قبل مورد توجه بوده و در سال های اخیر نیز در قالب برنامه های موثری مانند صندوق نوآوری و شکوفایی از تنوع بیشتری برخوردار شده است. این مقاله در صدد است شناخت بیشتری از سیاست های طرف تقاضا، منطق سیاستی آنها، انواع ابزارهای سیاستی قابل استفاده در این زمینه، چالش های پیش روی این سیاست ها و شمایی از روند استفاده از این سیاست ها را در اروپا بدست دهد.
۴.

ارائه مدل مدیریت ریسک های فناورانه در فرآیند توسعه محصول جدید با رویکرد TRIZ(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سیاست های نوآوری سیاست نوآوری طرف تقاضا ابزارهای سیاستی منطق سیاستی خرید دولتی نوآوریگرا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 516 تعداد دانلود : 170
توسعه محصول جدید فرایندی است که توسط آن محصول یا خدمت جدیدی به مشتریان عرضه می شود. با توجه به کوتاه تر شدن چرخه عمر محصولات و تحولات تکنولوژی توسعه محصول جدید از اهمیت بالایی برخوردار است. در طول فرایند توسعه محصول جدید ریسک های مختلفی وجود دارد. ریسک های فناورانه از مهم ترین این ریسک ها محسوب می گردد که مدیریت و کاهش این ریسک ها به موفقیت فرایند توسعه محصول جدید کمک شایانی می کند. مدیریت ریسک در توسعه محصول جدید از سه قسمت شناسایی، تحلیل و کنترل (پاسخ) ریسک ها تشکیل می شود. شناسایی، تحلیل و ارزیابی و پاسخ به ریسک ها، نیازمند خلاقیت بالا و روشی سیستماتیک می باشد که TRIZ و ابزارآن به میزان بالایی دارای این ویژگی ها می باشد. روش تعیین مقدماتی شکست (AFD) یکی از روش های I-TRIZ می باشد که روشی برای شناسایی و تحلیل شکست ها و ریسک ها بالقوه ارائه می دهد. در این تحقیق مدلی جامع برای شناسایی، تحلیل و ارزیابی و پاسخ به ریسک ها با استفاده از ابزار TRIZ، در فرایند توسعه محصول جدید ارائه گردید است. مدل پیشنهادی این تحقیق توسط خبرگان دو صنعت دفاعی که در زمینه های طراحی محصول صاحب نظر بوده اند توسط روش مدل سازی ساختاری تفسیری (ISM) موردبررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان میدهد که مدل پیشنهادی تحقیق از نظر اعتبار و توالی گام ها مورد تایید دو صنعت مذکور واقع گردیده است.
۵.

شناسایی عوامل موثر برپیاده سازی مدیریت دانش در سازمان های پروژه محورعمرانی (رویکردی از معادلات ساختاری)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توسعه محصول جدید NPD مدیریت ریسک ریسک های فناورانه TRIZ روش تعیین مقدماتی شکست AFD

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 499 تعداد دانلود : 933
با توجه به اهمیت مدیریت دانش در صنعت ساخت و ساز ،در پژوهش حاضر در صدد شناسایی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان های پروژه محور عمرانی بوده ایم. در این راستا 7 شاخص شامل ساختار سازمانی ، فرهنگ سازمانی ، راهبرد و رهبری ، عوامل محیطی ، فناوری اطلاعات ، آموزش و تحصیل ، منابع انسانی ، با مراجعه به آرای خبرگان به عنوان عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش شناسایی شدند.نمونه آماری شامل 80 نفر از نیروهای متخصص مشغول به کار در پروژه های ساختمانی هیترا و پالیز بوده است . جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه و نظرات خبرگان استفاده شده است.روایی و پایایی پرسشنامه بررسی و مورد تایید قرار گرفته است.در ادامه تاثیر گذار بودن 7 شاخص شناسایی شده ،از نظر متخصصین مشغول به کار در پروژه های ساختمانی هیترا و پالیز، با استفاده از نرم افزار SPSS وآزمون تی-استیودنت ثابت شد و با استفاده از نرم افزار SMART PLS معنادار بودن تاثیر گذاری شاخص ها بر فرآیند مدیریت دانش تایید شد. شایان ذکر است نتایج این پژوهش میتواند به طور کاربردی جهت بهبود عملکرد خدمات مهندسی مورد استفاده قرار گیرد.
۶.

تاثیر نوآوری باز بر عملکرد نوآورانه شرکت با تاکید بر نقش تعدیل گری تلاطم بازار(مطالعه موردی: شرکت های کوچک و متوسط تولیدی شهر سمنان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت دانش سازمان پروژه محور بهبود عملکرد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 800 تعداد دانلود : 296
پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ متغییر، کیفی، از لحاظ زمان، مقطعی و از لحاظ نوع تحقیق، توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی - علی می باشد. جامعه آماری تمامی مدیران و کارشناسان واحدهای R&D، تولید، آموزش، بازاریابی و تحقیقات بازار شرکت های کوچک و متوسط تولیدی شهر سمنان می باشد. پژوهش حاضر در بازه زمانی پاییز و زمستان 1396 انجام شده است. نمونه گیری بر اساس منطق حداقل مربعات جزیی و به روش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. گردآوری داده ها از روش مطالعه کتابخانه ای و میدانی و با کمک ابزار پرسش نامه انجام شد. در تجزیه و تحلیل داده ها، فرآیندی چندمرحله ای صورت گرفت که شامل مراحل زیر می باشد: شناسایی مؤلفه ها با کمک ادبیات تحقیق، سپس بررسی پایایی مؤلفه های مذکور با کمک شاخص آلفای کرونباخ و CR، برای کفایت نمونه گیری، از شاخص KMO استفاده شد. سپس از آزمون تحلیل مسیر و همبستگی جهت پاسخگویی به سؤالات و فرضیه ها استفاده شد. در مراحل بعدی تحلیل عاملی تاییدی جهت پایش شاخص ها در هر سازه، همچنین روایی سازه مورد بررسی قرار گرفت. فرضیه های پژوهش همه تأیید شدند؛ و می توان گفت که نوآوری باز بر عملکرد نوآورانه شرکت تأثیر معنا داری دارد، همچنین نقش تعدیل گری تلاطم بازار معنادار می باشد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲