توسعه تکنولوژی صنعتی

توسعه تکنولوژی صنعتی

توسعه تکنولوژی صنعتی سال 16 پاییز 1397 شماره 33 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

ارزیابی عملکرد مدیریت فناوری و رتبه بندی شاخص های عملکردی وضعیت موجود در شرکت مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات مپنا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نوآوری باز عملکرد نوآورانه شرکت تلاطم بازار شرکت های کوچک و متوسط تولیدی شهر سمنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 857 تعداد دانلود : 11
مدیریت فناوری در واقع مدیریت سیستمی است که خلق، کسب و به کارگیری فناوری را ممکن می سازد و شامل مسئولیتی است که این فعالیت ها را در راستای خدمت به بشر و برآورده ساختن نیازهای مشتری قرار می دهد. هدف این پژوهش ارزیابی عملکرد مدیریت فناوری در شرکت مپنا بویلر می باشد. لذا این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نوع روش توصیفی – پیمایشی می باشد، در این پژوهش از مدلی با 6 عامل، 12بعد و 36 شاخص که برازش آن با Smart Pls مورد تایید قرار گرفته، استفاده شده است. برای رتبه بندی شاخص های عملکردی وضعیت موجود مدیریت فناوری از فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP ) و نرم افزار Super Decisionبهره برده ایم. نتایج ANP نشان دهنده آن است که در مدیریت فناوری عامل انتشار در رتبه اول و عوامل اکتساب، توسعه وبهبود، شناسایی وگزینش، بهره برداری و حفاظت، به ترتیب در رتبه های بعدی از نظر خبرگان شرکت قرار دارند.
۲.

رویکردی برای تدوین سند استراتژی فناوری رشته فعالیت طیور با مدل CAPTECH(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فناوری مدیریت فناوری فرایند تحلیل شبکه ای شرکت مپنا بویلر صنعت نیروگاهی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 634 تعداد دانلود : 526
امروزه فناوری و مدیریت درست آن، عامل مهمی در کسب موفقیت شرکت ها در عرصه های رقابت ملی و بین المللی است. مطالعات شکاف فناوری به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده در مزیت رقابتی، به صورت یک مشکل اساسی پیش روی کشورهای درحال توسعه است. از طرف دیگر، برداشت حاصل از ارزیابی های اقتصادی و عملکردی سالیانه نشان می دهد که فناوری بایستی به عنوان نقطه عطف تغییرات در شرکت مدنظر و موردتوجه ویژه قرار گیرد. یکی از روش های ممتاز در ارزیابی سطح فنّاوری در شرکت های کوچک و متوسط، روش "کپ تک" است که مؤلفه های فناوری را در هشت محور مورد ارزیابی قرار می دهد. این شرکت ها می توانند از این ابزار کارآمد در جهت ظرفیت سازی برای جذب فنّاوری و هم در سرمایه گذاری برای ارتقای فناوری استفاده کنند. در تحقیق جاری، رویکرد و الگویی بدیع برای تهیه گزارش شناخت و ارزیابی سطح فناوری و تدوین سند فناوریارائه شده است. این رویکرد در "رشته فعالیت پرورش طیور" با محوریت دو شرکت ایرانی به مرحله اجرا گذارده شده است. نتایج نشان داد که در این رشته فعالیت، مؤلفه دانش فنی در بهترین سطح و پشتیبانی اطلاعاتی در پایین ترین وضعیت نسبت به رقبای برتر و نقطه مطلوب قرار دارند. بر مبنای این گزارش شناخت، استراتژی ها و برنامه های بهبود پیشنهاد گردید. این الگو قابلیت تعمیم به سایر رشته فعالیت ها را دارد.
۳.

تئوری سازی قابلیت های پویا: پاسخ به سؤالات(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استراتژی فناوری کپ تک الگوی شناخت فناوری رشته فعالیت طیور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 416 تعداد دانلود : 588
مفاهیم؛ معرف شخصیت، افکار، ایده ها و نظریه پردازی های یک محقق در زمینه ای خاص با کاربری خاص است که باید برای همگان گویا، قابل فهم و دور از هرگونه گزافه گویی و هرج ومرج در افکار نویسنده باشد. این مفاهیم، چون ابزار ویژه ای برای پاسخ گویی به سؤالات یک حوزه هستند، بنابراین از نظر محققین و شخصیت های متفاوت، هرچند در بیان گزاره ها، تفاوت هایی دارند اما ریشه و عمق معنایی مشابهی خواهند داشت. طی سال های اخیر نیز محققین زیادی به مفهوم قابلیت های پویا پرداخته و آن را ارتقا داده اند. مهمترین نویسنده ای که به بررسی این موضوع پرداخته، تیس و همکارانش بوده اند که در واقع آن را به عنوان یک تئوری جدید در شاخه های مختلف مدیریتی مطرح نمودند. این مقاله نیز با بهره گیری از نظرات نویسندگان مختلف در ابتدا قابلیت پویا را به عنوان یک تئوری مطرح می کند و ساختار فرضی و عملی این تئوری را بررسی نموده و بیان می دارد که این تئوری چه سؤالاتی را در حوزه مدیریت پاسخ خواهد داد و مزیت آن برای افرادی است که تازه با این مفهوم آشنا شده و یا هیچ گونه بینش و درکی نسبت به این مفهوم ندارند
۴.

شناسایی مقوله های دانشی فناوری و ابزار تجهیز نوارنقاله با تکنیک FMEA فازی (مورد مطالعه: کارخانه گندله سازی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: قابلیت پویا تیس پاسخ سؤالات تئوری قابلیت پویا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 280 تعداد دانلود : 153
بکارگیری صحیح دانش از مهم ترین گام ها به منظور بقا، توسعه و انطباق با محیط، و عملکرد های جدید سازمان است. از طرف دیگر تکنولوژی عامل اصلی و موتور توسعه ی اقتصادی در صنعت بوده؛ لذا پرداختن به دانش تکنولوژی امری انکار ناپذیر است. کاهش هزینه و افزایش بازدهی از پایه ای ترین اصول صنعت می باشند. لزوماً افزایش بازدهی بهره گیری از تکنولوژی های گران قیمت نیست؛ گاهی اوقات با پیاده سازی اصول صحیح مدیریتی و مهندسی، بهره گیری از نیروی انسانی متخصص و کارآمد، برنامه ریزی صحیح و شناسایی اولویت های تأثیرگذار، می توان علاوه بر افزایش بازدهی، هزینه ها را نیز بسیار کاهش داد. دانش تکنولوژی به معنی دانش شناخت راه ها و روش انجام کار است. لذا شناخت و بکارگیری صحیح تجهیزات موجود از ورود دانش تکنولوژی جدید اهمیت بیشتری دارد. تجهیز نوار نقاله از دسته قطعاتی هستند که در حمل مواد سنگین در کارخانه ها و معادن نقش آفرینی می کنند. خرابی این تجهیز هزینه های بسیاری بر دوش کارخانه می گذارد. در این پژوهش عوامل شکست زایی که در خرابی تجهیز نوارنقاله در زمینه تکنولوژی و ابزار کارخانه گندله سازی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان پرداخته شده است، در این راستا با شناسایی عوامل شکست زا و بررسی نقش کاربردی آن ها از دید مهندسین و تکنسینهایی که با آنها سروکار دارند، و با توجه به سوابق قبلی تعمیراتی تکنولوژی و ابزار تجهیز نوارنقاله و نظر کارشناسان نت شناسایی و استخراج گردید، و با استفاده از تکنیک تجزیه و تحلیل آثار شکست بحرانی ترین عوامل شناسایی گردید. در این ارزیابی نصب نامناسب بیرینگ بالاترین رتبه را با عدد ریسک 0.362 به خود اختصاص داده است. پس از ان الاین نبودن کوپلینگ بین گیربکس و موتور با عدد ریسک 0.34 به دست آمده است و استفاده از بیرینگ با کیفیت پایین با عدد ریسک 0.314 سومین اولویت است. در انتها با توجه به عوامل شکست زای تعیین شده مقوله های دانشی مرتبط با هر یک از عوامل شکست زا در راستای افزایش بازده نوار نقاله و کاهش هزینه ها و زمان تعمیر، ارائه شده است.
۵.

شناسایی و اولویت بندی استراتژی های توسعه کارآفرینی فارغ التحصیلان دانشگاهی با استفاده از روش تاپسیس (مطالعه موردی: استان گیلان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تجزیه و تحلیل آثار شکست فناوری و ابزار کارخانه گندله سازی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر نوار نقاله

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 530 تعداد دانلود : 989
پژوهش حاضر به شناسایی و اولویت بندی استراتژی های توسعه کارآفرینی فارغ التحصیلان دانشگاهی در بین فارغ التحصیلان کارشناس ارشد دانشگاه گیلان پرداخت. جامعه آماری پژوهش حاضر را ابتدا متخصصان و کارآفرینان و بعد فارغ التحصیلان کارشناس ارشد دانشگاه گیلان تشکیل دادند. از بین جامعه آماری متخصصان تعداد 20 نفر و از دانشجویان تعداد 100 نفر به عنوان افراد نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پرسشنامه اول به شناخت استراتژی های استراتژی ها پرداخت که با استفاده از روش دلفی داده های مربوط به آن جمع آوری شد و پرسشنامه دوم به اولویت بندی استراتژی های شناسایی شده با استفاده از روشTopsis پرداخت. روایی و پایایی هر دو پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. بر اساس پایان نامه رییسی (1394) و مجموعه مقالات مطالعه شده 29 استراتژی شناسایی شد و با استفاده از تکنیک دلفی مورد تایید قرار گرفت. استراتژی ها در 6 بلوک شامل بلوک 1 تا 6 به ترتیب تناسب با موقعیت اکولوژیک جامعه مورد بررسی دسته بندی شدند. اولویت اول که همان بلوک اول را شامل می شد شامل استراتژی اداری، استراتژی بازاریابی، استراتژی فرهنگی، استراتژی شناختی توسعه کارآفرینی، استراتژی نوآوری سازمانی و استراتژی رشد از مقیاس کوچک بود. بلوک دوم شامل 5، بلوک سوم 5، بلوک چهارم 4 و بلوک پنجم شامل 4 و بلوک ششم شامل 5 استراتژی بودند. مدیران حوزه کسب و کار می توانند از نتایج این پژوهش جهت توسعه کارآفرینی و انتخاب استراتژی مناسب برای فارغ التحصیلان دانشگاهی اقدام کنند.
۶.

شناسایی کارکردهای واسطه های نوآوری باز با روش گروه کانونی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کارآفرینی استراتژی کارآفرینی توسعه کارآفرینی استان گیلان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 916 تعداد دانلود : 830
بر اساس نظریه نوآوری باز سازمان ها به منظور نوآوری و رقابت در بازار بهتر است درهای خود را بازکرده و با محیط خود به تعامل بپردازند. طبق این اصل سازمان ها نیازی نیست تمامی فعالیت های مرتبط با تحقیق و توسعه محصولات یا فناوری های موردنیاز خود را در داخل سازمان انجام دهند، بلکه می توانند با محیط پیرامون خود در این خصوص همکاری کنند. اما رصد محیط و شناسایی تمامی فناوری های موردنیاز سازمان و حتی شناسایی مشتریانی جهت فروش فناوری های داخلی سازمان کاری بسیار سخت بوده و کمتر سازمانی توانایی انجام تمامی این فرایندها را به تنهایی دارد. درنتیجه نیازمند پل ارتباطی به نام واسطه ها هستند که سازمان ها را با محیط پیوند دهند. در این مقاله قصد داریم به بررسی خاستگاه واسطه ها از دو بعد نوآوری باز و بازارها و همچنین به تحلیل و دسته بندی کارکردهای واسطه ها در فرایند مدیریت فناوری و نوآوری بپردازیم. همچنین در انتها با روش گروه کانونی و طریق نظرات خبرگان کارکرد کلیدی جهت فعالیت واسطه ها استخراج گردید.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲