توسعه تکنولوژی صنعتی

توسعه تکنولوژی صنعتی

توسعه تکنولوژی صنعتی سال 12 پاییز و زمستان 1393 شماره 24

مقالات

۱.

ارزیابی احداث نیروگاه بادی در پنج کلان شهر ایران با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی

کلید واژه ها: دوسوتوانی سازمانی ابهامات دوسوتوانی دوسوتوانی متوازن دوسوتوانی گردشی دوسوتوانی تفکیکی دوسوتوانی متقابل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸۷ تعداد دانلود : ۶۰
انرژی یک عامل مهم در توسعه اقتصادی- اجتماعی کشورهاست که امروزه تقاضای آن بصورت قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. انرژی باد از جمله انرژی های تجدیدپذیری است که به علت پاک بودن، فراوانی در همه جای جهان، قدرت بازدهی بالا و اقتصادی بودن از جایگاه ویژه ای برخوردار است. با توجه به این که محل قرارگرفتن نیروگاه بادی تاثیر بسیار زیادی بر میزان تولید و بازدهی آن دارد، تعیین محل های مناسب برای احداث نیروگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله پتانسیل احداث نیروگاهِ بادی در پنج کلان شهر کشور شامل: تهران، مشهد، شیراز، تبریز و اصفهان مورد ارزیابی قرار گرفته است. معیارهای اصلی این ارزیابی کارآیی فنی، هزینه سرمایه گذاری، هزینه نگهداری و تعمیرات، میزان مقبولیت اجتماعی، تولید آلودگی صوتی و میزان تاثیر بر روی زیست بوم هستند که در روش تحلیل سلسله مراتبی فازی مدنظر قرار می گیرند. نتایج حاصل نشان می دهد که شهر مشهد دارای بالاترین پتانسیل برای احداث نیروگاه بادی است. روش ارایه شده در این مقاله می تواند به عنوان یک ابزار کاربردی مورد استفاده مدیران و سیاستگذاران حوزه انرژی برای مکان یابی نیروگاه های بادی قرار گیرد.
۲.

همکاری در تحقیق و توسعه: چرا و چگونه؟

کلید واژه ها: انرژی های تجدیدپذیر انرژی بادی مکان یابی روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۳۷ تعداد دانلود : ۷۷
«همکاری در تحقیق و توسعه» مدیران را در مواجه با افزایش تنوع در نیازهای متغیر مشتریان، افزایش رقبا، نرخ رشد شتابان علمی و نوآوری های فناورانه محصولات کمک می نماید. این همکاری با ظهور مفاهیمی چون جهانی شدن و نوآوری باز بستری را برای رفع محدودیت های شرکت ها، ارتقای توانمندی ها نوآوری و افزایش دسترسی شرکت ها به بازارها را فراهم آورده است. هر چند همکاری در تحقیق و توسعه توانسته است شرکت ها را در انجام نوآوری کمک نماید اما همچنان ابهاماتی در ماهیت و چگونگی شکل گیری آن وجود دارد. این مقاله تلاش دارد با بر شمردن چرایی شکل گیری آن دو هدف اصلی دستیابی به فناوری و بازارهای جدید به منظور افزایش بهره وری در فرآیند نوآوری را تبیین نماید. همچنین با بررسی انواع همکار، ساختار همکاری، سبک همکاری و فرآیند همکاری بیان گردد.
۳.

مدل پذیرش فناوری با تاکید بر شرایط(فرهنگی) ایران

کلید واژه ها: همکاری در تحقیق و توسعه دستیابی به فناوری و بازار ساختار همکاری سبک همکاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷۸ تعداد دانلود : ۵۴
زمانی که سخن از ورود تکنولوژی به جریان زندگی روزمره در کشور یا جامعه خاصی به میان می آید، مفهوم انتقال تکنولوژی و متعاقباً اثرات آن بر سبک زندگی و اخلاق افراد جامعه اغلب مورد توجه قرار می گیرد. تکنولوژی از این جهت که باعث افزایش سطح رفاه، بالا رفتن میزان سرعت در کارها، افزایش سلامت و امید به زندگی می شود، همواره مطلوب بوده و از سوی دیگر به دلیل برخی اثرات ناخواسته و غیر قابل کنترل آن، ممکن است برای جامعه و خانواده ها نامطلوب باشد. بنابراین، اگر تکنولوژی بدون فرهنگ سازی و آموزش صحیحِ بهره برداری آن، وارد جامعه ای گردد، ممکن است مورد سوء استفاده و بهره برداری های نادرست قرار گیرد. در این مقاله باتوجه به پیشرفت سریع تکنولوژی، نیاز روز افزون به تبادل اطلاعات با دیگر جوامع بشری و نیز تفاوت فرهنگی، رویکردی جهت به حداقل رساندن اثرات منفی بهره برداری تکنولوژی های نوین و حفظ و تقویت اثرات مثبت آن بر سبک زندگی ارائه شده است. در این رویکرد، یک سازمان مدیریت تکنولوژی مبتنی بر مدل اصلاح شده پذیرش تکنولوژی، پیشنهاد شده است به نحوی که اثرات منفی فرهنگی را به جنبه های مثبت تبدیل نماید.
۴.

مدیریت دانش و پیاده سازی الکترونیکی اسناد در سازمان های فناور(مطالعه موردی شرکت آب و فاضلاب غرب و شهرک های غرب استان تهران)

کلید واژه ها: تکنولوژی فرهنگ مدل پذیرش تکنولوژی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸۱ تعداد دانلود : ۷۸
امروزه استفاده از ابزارهای مدیریت دانش در سازمان ها امری متداول است، بطوری که عدم بهره گیری از این روش ها سازمان ها را به سمت ناکارآمدی پیش می برد. حجم تولید اسناد، ضرورت دسترسی به موقع و آسان و غیرممکن بودن تصمیم گیری در شرایط فقدان اطلاعات و دلایل بسیار دیگر سبب شده تا سیستم های مدیریت الکترونیکی اسناد در سازمان ها طراحی و پیاده سازی شوند. در مقاله حاضر، پس از بررسی ادبیات مدیریت دانش، مستندسازی، اهمیت سیستم کدینگ در سازمان ها و معرفی مراحل و کارکردهای سیستم مدیریت الکترونیکی اسناد به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت دانش، مراحل اجرا و پیاده سازی این سیستم در مطالعه انجام شده در یکی از شرکت های آب و فاضلاب تهران، به صورت بومی شده، بیان می گردد. روش بیان شده می تواند به-عنوان یک چارچوب کلی در انواع سازمان های فناور مورد توجه قرار گیرد.
۵.

تبیین الگوی تلفیقی فرایند توسعه محصول جدید در حوزه نانوفناوری

کلید واژه ها: مستندسازی مدیریت دانش سیستم کدینگ مدیریت الکترونیکی اسناد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶۷ تعداد دانلود : ۶۲
گسترش و ارتقاء فعالیت های تحقیق و توسعه "خصوصا تحقیقات صنعتی" مستلزم شناخت عوامل مؤثر در فرآیند تحقیق و توسعه، طراحی سیاست ها و مکانیزم های اثربخشی این قبیل فعالیت هاست. در شرایط رقابتی دنیای صنعتی حاضر، انجام فعالیت های تحقیق و توسعه یکی از اثربخش ترین کارهایی است که مدیران بنگاه های اقتصادی می توانند به آن روی آورند. در کشورهای صنعتی جهان هزینه هایی که به این فعالیت ها اختصاص داده می شود، روز به روز در حال افزایش است. پژوهش پیش رو از لحاظ هدف، کاربردی است و به بررسی سوال تحقیق درخصوص اثرگذاری مولفه های فردی، حمایتی، فناوری، بیرونی، داخلی و سازمانی در الگوی تلفیقی و رتبه بندی تاثیرات آنها می پردازد. در این مقاله، ابتدا به مطالعات ادبیات موضوع، از بین کتب داخلی و خارجی، مقالات، تحقیقات داخلی و بین المللی پرداخته شده است و در ادامه کلیه الگوهای تبیین شده در فرایند توسعه محصول جدید در حوزه نانوفناوری موردبررسی قرارگرفته است. در انتها، 55 عامل موثر بر فرایند توسعه محصول جدیددر حوزه نانوفناوری در 6 بعد فردی، درون سازمانی، برون سازمانی، حمایتی، فناوری و تجاری سازی در قالب پرسشنامه در اختیار 43 نفر از خبرگان توسعه، تحقیق و نوآوری در حوزه های مرتبط با فناوری نانو قرارگرفت. پرسشنامه ها از طریق معادلات ساختاری و به روش حداقل مربعات جزئی(PLS) بررسی و پس از معین شدن اوزان عامل ها و حذف عامل های کم اهمیت و نیز تعیین وزن هر شاخص، عامل های تاثیرگذار در فرایند توسعه محصول در این حوزه مشخص شد. در ادامه، با استفاده از خروجی های نرم افزارهای PLS و SPSS، نسبت به رتبه بندی و میزان اهمیت عامل ها در فرایند توسعه محصول جدید در حوزه نانوفناوری اقدام گردید.
۶.

شناسایی و وزن دهی عوامل هزینه ای تاثیر گذار در قیمت گذاری دانش فنی به روش AHP

کلید واژه ها: توسعه محصول جدید محصول جدید نانوفناوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷۱ تعداد دانلود : ۵۰
نرخ سریع تغییرات فناورانه در عصر مفهومی حاضر موجب بروز اختراعاتی در سطوح و حوزه های مختلف علمی و فناوری می شود. تا زمانی که این اختراعات وارد بازار نگردند، نه تولید ثروتی معنا دارد و نه تولید فناوری. در این راستا یکی از عوامل موثر بر تجاری سازی اختراعات مسئله ارزش گذاری فناوری است و این مهم در بازار فناوری با توجه به مشخصه های منحصربه فرد آن، از پیچیدگی فراوانی برخوردار است. برخورداری از مشتریان خاص، منحصربه فرد بودن خدمات و تولیدات قابل ارائه در این حوزه، ویژگی های فنی و تخصصی موجود در محصولات، از مصادیق پیچیدگی و نحوه قیمت گذاری در این بازار است. از آنجا که گاهی فناوری از ارزش کیفی برخوردار است، تبدیل کردن آن به صورت کمی و بیان آن به واحد پول، دشواری این امر را افزایش می دهد. نکته دیگر، مشخص نبودن تمامی عوامل تاثیرگذار بر قیمت فناوری و نیز شفاف نبودن میزان تاثیر هر کدام از عوامل فوق در تعیین قیمت است. در این مقاله، از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان و به کمک روش AHP به شناسایی، تبیین و وزن دهی عوامل هزینه ای پرداخته شده است و چهار عامل به ترتیب اولویت هزینه اولیه، هزینه تولید مجدد، هزینه انتقال و جذب و هزینه انتخاب دانش فنی نتیجه این پژوهش است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵