آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۷

چکیده

بیان مسئله: پژوهشگران، ساختارهای پریودیک موسیقایی را به صورت سؤال و جواب مربعی می شناسند که بخش اعظمی از کارگان موسیقی را شکل می دهد. در چنین ساختارهایی وقفه های طولانی تر در انتهای سؤال و جواب و وقفه کوتاه تر در میانه سؤال و میانه جواب قرار می گیرد. نگرش فرمال سه بخشی، دوبخشی و پریودها از منظر کورگیان (تصاعد متریک) و پژوهش های دیگر در زمینه گروه های صوتی، همگی احاطه متریک را در ساختارهای ملودیک نشان می دهند. به نظر می رسد ساختارهای شعری نیز از اصول تصاعد متریک موسیقی پیروی می کنند. هدف پژوهش: این مقاله یافتن ساز و کاری برای توصیف ساختار ریتمیک و دوری اشعار کودکانه و سپس آزمودن نظریه به دست آمده در یک جامعه آماری است. در پژوهش های پیشین ریتم و عروض شعر کودکانه به عنوان عامل موسیقی بیرونی بررسی شده و مدل هایی نیز برای شعر عامیانه و عروضی وجود دارد. اما تطبیق کارکرد متریک بر شعرهای عامیانه مخصوصاً مبتنی بر زیبایی شناسی شنیدار کمتر صورت گرفته است.روش پژوهش: این پژوهش از نوع کمی-کیفی است و در گام اول به روش کیفی و مبتنی بر منابع کتابخانه ای، میزان انطباق نظریه های متریک با اشعار کودکانه و عامیانه انجام می شود. درگام دوم، فاز کمی، 20 مخاطب در آموزن شنیداری شرکت می کنند.نتیجه گیری: ساختار شعرهای کودکانه قابل توصیف بر مبنای اصول تصاعد متریک هستند. با توجه به نتایج 90 درصدی مخاطبان می توان دریافت، شنوندگان الگوهای مبتنی بر تقسیمات مربعی را طبیعی تر می دانند؛ به همین دلیل ساختمان اغلب اشعار عامیانه، مبتنی بر سؤال و جواب هستند.

A Comparative Study of Square Structures in Children’s Poems and Musical Periods from a Symmetrical Point of View, the Intersection and Superiority of the Metric Sequence

Problem statement: Researchers describe periodic musical structures as square antecedent-consequent, which forms a large part of musical works. In such structures, longer pauses exist at the end of the antecedent and consequent. Shorter pauses also exist in the middle of the antecedent and consequent. The formal attitude of binary, ternary, and periods from Kuregian’s perspective (metric sequence) and other sound group research all illustrate the metric’s encirclement in melodic structures. The poetic structures also follow the principles of musical metric progression.Research objectives: This essay aims to find a mechanism to describe the rhythmic circular structure of children’s poems and then test the theory obtained in a statistical community. In previous studies, researchers have examined the rhythm and prosody of children’s poetry as external musical factors, and there are also models for folk poetry and prosody. However, applying the metric function to folk poems, primarily based on listening aesthetics, has yet to be done. Research method: This research method is quantitative-qualitative. The first step uses a qualitative method based on library sources to describe fundamental theories. In the second quantitative phase step, 20 participants participated in a listening test. Conclusion: Children’s poem structure can be defined based on the principles of metric progression. The results for 90% of the audience illuminate that listeners prefer square division patterns and find them more natural. For this reason, most folk poems follow antecedent and consequent periodic types.

تبلیغات