آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

شرکت های کشتی سازی برای موفقیت بر رقبای خارجی و داخلی خود علاوه بر تکیه بر مزیت های رقابتی، نیازمند دانش عمیق در حوزه کنترل استراتژیک در صنعت خود هستند. البته بیشتر آنها شناخت کافی از مباحث استراتژی، برنامه ریزی استراتژیک و کنترل استراتژیک در محیط رقابتی، متلاطم و پیچیده خود ندارند. تحقیق حاضر درصدد طراحی مدل خاص برای تبیین کنترل استراتژیک در صنعت کشتی سازی ایران بر اساس نظریه داده بنیاد است. داده های تحقیق با مصاحبه های عمیق و نیمه ساختار یافته از هشت نفر از مدیران و کارشناسان  صنعت کشتی سازی گردآوری شده است. داده های حاصل  از مراحل مصاحبه های باز و نیمه ساختار یافته با نرم افزار MAXQDA نسخه 12 تحلیل شد، پس از عبور از بخش تحقیق کیفی و دستیابی به طراحی مدل کنترل استراتژیک،  بخش کمّی تحقیق آغاز شده و در این بخش از روش های دلفی و مدل سازی ساختاری تفسیری استفاده شد. با بهره گیری از مدل سازی ساختاری تفسیری مهمترین عوامل اثرگذار در کنترل استراتژیک و سطح اثرگذاری و اثرپذیری آن ها بر کنترل استراتژیک صنعت کشتی سازی تبیین شدند. لذا کنترل استراتژیک دربردارنده اهرم های کنترلی: کنترل تحدیدى،کنترل آگاهى هاى ویژه، کنترل تعهد به مشتری،کنترل اثربخشى، کنترل قابلیت هاى استراتژیک،کنترل رضایت مشترى، کنترل مهارت ها، کنترل محتوای استراتژی، کنترل سیاسى، کنترل وظیفه اى، کنترل فرهنگى، کنترل تعاملى، کنترل اجراى استراتژی است . کنترل اثربخش و رضایت مشترى جزو تاثیرگذارترین عوامل در شکل گیری کنترل استراتژیک صنعت کشتی سازی شناخته شدند.

Strategic control model in the shipbuilding industry

Shipbuilding companies need deep knowledge of strategic control in their industry to succeed over their foreign and domestic competitors. Unfortunately, most of them do not have sufficient knowledge of the topics related to strategy and strategic control in their turbulent and complex environment. The present study seeks to produce a theory and model in order to explain strategic control in Iran's shipbuilding industry. The research data were collected through in-depth and semi-structured interviews from 8 managers and experts in the shipbuilding industry. The data collected from open and semi-structured interviews were analyzed by MAXQDA software version 12 and a model was designed which was tested in quantitative stage using Delphi methods and interpretive structural modeling. Using interpretive structural modeling, the most important factors affecting strategic control and the level of effectiveness and effectiveness of factors affecting strategic control in the shipbuilding industry were identified. It was found that strategic control has control levers including restrictive control, control of special awareness, control of customer commitment, effectiveness control, strategic capability control, shared satisfaction control, skills control, strategy content control, political control, task control, cultural control, interaction control, strategy performance control. Effectiveness control and customer satisfaction were identified as the most influential factors in strategic control in the shipbuilding industry.

تبلیغات