آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۱

چکیده

بیان مسئله: با قرارگرفتن ایران در آستانه مدرنیزاسیون و تأسیس دانشگاه تهران در سال 1313 ه ..ش و شکل گیری تدریجی دانشکده هنرهای زیبا تا سال 1319 ه ..ش، آموزش هنر و معماری با رویکرد تازه ای به سمت روش آکادمیک گام برداشت. تجربه های آکادمیک طی حدود دو قرن نشان داده است که چگونگی آموزش معماری در شکل گیری شخصیت معماران و انعکاس آن در آثار معماری اثر بسزایی دارد.یکی از تأثیرگذارترین این مراکز آموزشی آکادمیک، مدرسه باوهاوس در آلمان است. دانشکده هنرهای زیبا نیز به عنوان اولین مرکز آموزش آکادمیک معماری در ایران، مانند بسیاری از مدارس مشابه خود و پیرو آموزش نوین با این مدارس، تعاملاتی آشکار داشته است که تأثیرپذیری رویکرد غالب از مدرسه باوهاس در بررسی آثار اساتید و دانشجویان قابل مشاهده است. هدف پژوهش: هدف از این پژوهش، بررسی رویکرد باوهاوس آلمان و شناسایی الگوهای این سبک و بازیابی آن ها در بناهای دوره پهلوی است که از آثار اساتید و دانشجویان هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.  روش پژوهش: در این مقاله، روش تحقیق از نوع تفسیری- تاریخی است و در پی آن، برای تحلیل نتایج و چگونگی تأثیرپذیری هنرهای زیبا، از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. به این منظور، چند نمونه از بناهای ساخته شده توسط اساتید و دانشجویان مدرسه باوهاوس بررسی و ویژگی های اصلی طراحی از طریق بررسی نمونه ها و مصاحبه استخراج شده و سپس از طریق وزن دهی به شاخص ها، با روشی سیستماتیک میزان تعلق هر اثر معماری به این سبک با استفاده از فرمول توسعه داده شده، مشخص شده است. نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که تأثیرپذیری هنرهای زیبا از رویکرد باوهاوس از دوره مدیریت امانوئل پونترمولی است و پارامترهای معماری پرکاربرد این سبک شامل: بام های تخت، استفاده از مصالح و فناوری مدرن، تعادل در ترکیب احجام و اجزای نما و زیبایی کارکردی است که نسبت به ویژگی های دیگر مانند نمای سفید و پیلوتی بیشتر است.

Explaining the Impact of the Bauhaus Approach on the Architectural Works of Fine Arts Students of Tehran University (With Emphasis on the Pahlavi Period)

Problem statement: With Iran’s entry into the threshold of modernization and the establishment of the University of Tehran in the year 1934 (1313 AH) and the gradual formation of the Faculty of Fine Arts until 1940 (1319 AH), art and architecture education took a new approach towards academic methods. Academic experiences for approximately two centuries have shown how architecture is taught has a significant impact on the formation of architects’ personalities and is reflected in their architectural works. One of the most influential academic institutions in this regard is the Bauhaus School in Germany. The Faculty of Fine Arts, as the first academic center for architectural education in Iran, has also demonstrated explicit interactions with many of these schools, including the Bauhaus, in terms of adopting innovative teaching methods. The influence of the predominant approach of the Bauhaus School can be observed in the examination of the works of professors and students. Research objective: The objective of this research is to examine the Bauhaus approach in Germany, identify the patterns of this style, and trace them in the architectural structures of the Pahlavi era, which include the works of professors and students of the Faculty of Fine Arts at the University of Tehran. Research method: This study is interpretive-historical, and as a result, the analysis of the findings and the influence of the fine arts are approached through a descriptive-analytical research method. To achieve this, several examples of buildings constructed by professors and students of the Bauhaus School were examined. The main design features have been extracted through the examination of these samples and interviews. Then, by systematically weighing the indicators using a developed formula, the degree of affiliation of each architectural work to this style was determined.Conclusion: The results of the research indicate that the influence of the fine arts from the Bauhaus approach can be seen during the period of Emmanuel Pontremoli’s management. The commonly used architectural parameters of this style include flat roofs, the use of modern materials and technology, a balance in the composition of volumes and facade elements, and functional beauty. These features are more pronounced compared to other characteristics, such as white facades and pilotis.

تبلیغات